Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
Pagina's
▼
3 juli 2010
Wuppertal
De laatste pleisterplaats van onze rondreis. Ondanks dat er 350.000 mensen wonen in dit grote Enschede (textielindustrie was belangrijk, zie standbeeld weversmeisje)wijdt de Lonely Planet Germany geen woord aan Wuppertal (daarmee is het de grootste stad van Duitsland waar niets over in de lonely planet staat).
De Schwebebahn, de zweeftrein, is de grote attractie van de dubbelstad Elberfeld/Barmen. Al in 1901 legden ze hun metro aan via een elektrische trein die aan een spoor hangt boven de rivier de Wupper. De keizer opende de metro met de Kaiserwagen (zie plaatje), die nog steeds rondreist voor gezelschappen die het wat decadenter willen doen. De rijtuigen hebben wielen op het dak en hangen aan een 12 meter hoog hangspoor. Dat zou denk ik een betere oplossing voor de Amsterdamse metro geweest zijn (in ieder geval een toeristische attractie).
Wuppertal is best een leuke stad. Goedkoop (55 euro voor 3 sterren hotel plus kaart voor de treinen in de regio's en musea etc is te boeken; dit hotel had het meest uitgebreide ontbijt van onze reis: een 10 voor wat je allemaal in je muesli kon doen en een 10 voor de scrambled eggs plus bacon en worstjes etc.), met kleurige moslima's. Heel anders dan in Nederland waar ze liever in een soort tent lopen. Ook in Wuppertal natuurlijk keurige hoofddoekjes, maar niet zo saai.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten