Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
Pagina's
▼
21 november 2010
Koop de winkels leeg met de kerst, zo ziet Barrons gebeuren
Het omslagartikel van de Barrons is deze week: Off to The Mall.
Jacqueline Doherty schreef een heel opgewekt verhaal over de groei van de consumptie in de VS. Het consumentenkrediet (=ex hypotheken) is weer op een normaal niveau ten opzichte van het inkomen gekomen en dat staat consumtie bij de huidige lager dan normale rentes niet in de weg (zie plaatje).
Ze laat Paulsen van Wells Fargo aan het woord, een van de meest optimistische economen, hij zou ook lid mogen worden van mijn club van optimisten.
De consensus is dat de Amerikaanse consument 2,3% meer gaat uitgeven aan de kerstinkopen, maar Jacqueline volgt Paulsen en zegt dat het 3,5-4% gaat worden. En in 2011 gaat de Amerikaanse economie ook ongeveer 4% groeien en dan zoekt ze ook steun bij Clifton van Strategas die dit ook voorspelt voor 2011 (en hij zag de groeiterugval in 2010 goed, ook in 2009 zat hij goed). Clifton stelt dat de Bush belastingverlagingen volgens jaar gewoon gehandhaafd worden en dat daardoor de consumptie niet zo hard geraakt word als de consensus en vooral de Nieuw Normalen denken.
Doherty geeft nog even de ruimte aan de angsten van de Nieuw Normalen, zoals de te hoge totale schuld van de consument die gewoon verder afgelost moet worden, omdat de nieuwe depressiementaliteit er nog niet voldoende ingeramd is bij de consument, dat kost gewoon nog zo'n tien jaar. De consument wil nog niet besteden, nu zijn bezittingen 23% minder waard zijn dan in 2006.
Er was bij de Nieuwe Normalen een gegronde hoop dat de Amerikaanse consument van de krekel in de mier aan het veranderen was. Dat lijkt toch niet het geval te zijn, de volksaard van de Amerikanen is niet zo grondig veranderd als de Nieuwe Normalen zouden wensen. Mensen die door de sleutel in te leveren van hun schulden af zijn gekomen gaan gewoon door met te veel consumeren, zo horen we uit nogal wat anecdotal evidence.
Het artikel staat bol van de argumenten waarom de kerstverkopen dit jaar gaan meevallen (3,5-4% is nog niet zo'n geweldig cijfer, maar het zou wel veel beter zijn dan de 0,4% van vorig jaar). Het belangrijkste is dat de consument gemiddeld niet extra de broekriem hoeft aan te halen nu zijn inkomen groeit, zijn schuldenlast weer normaal tot beter dan gemiddeld is, de rente zo laag is, het aantal wanbetalers snel afneemt. De spaarquote kan stabiliseren en zelfs wat afnemen als de werkloosheid daalt. Credit card maatschappijen sturen weer volop mails om consumenten te overreden met hun kaart weer flink te gaan spenderen: drie keer meer mails dan vorig jaar. Bij Starbucks ziet men 5% meer mensen die 8% meer uitgeven.
Een en ander maakt het plausibel dat de rijen voor de warenhuizen dit jaar langer worden, maar dat geldt helaas ook voor de rijen van de gaarkeukens/ food stamps. Per saldo leidt dit overigens wel tot meer groei van de consumptie, al zou ik het liever wat beter verdeeld zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten