Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
Pagina's
▼
7 februari 2011
Groundhog Day, Superbowl, PSV verliest: de beurs moet omhoog
De bijgeloofindicators zijn ineens allemaal bullish. De superbowl indicator is het meest bekend. De club van de goede soort heeft dit jaar gewonnen (beide finalisten kwamen uit het goede kamp, dus dat was niet zo spannend; voor evaluatie van de superbowlindicator zie mijn post van een jaar geleden (http://beleggenopdegolven.blogspot.com/2010/02/de-super-bowl-voorspelt-een-goed.html)).
Het blog Bespoke heeft daar de Groundhog Day indicator aan toegevoegd. Vorige week was het zo ver in Punxsutawney en hoera, de groundhog zag zijn staart niet. Dat betekent met hoge kans stijgende koersen tot in de lente (als resultaten uit het verleden een garantie voor de toekomst zijn). Volgens Bespoke zag sinds 1944 de groundhog 56 van de 67 keer zijn staart en dat produceerde gemiddeld nauwelijks positieve beurzen (+0,16%). 11 keer zag de groundhog zijn staart niet en dan steeg de S&P gemiddeld 4,06% (in 81,8% van de gevallen).
Nog mooier wordt het als de juiste club de superbowl wint en de groundhog zijn staart niet ziet aldus Bespoke.
Dat was dus allemaal prima in orde. Nu heeft PSV ook verloren en daarmee staat de PSV indicator niet meer op rood.
Hoe veel meer bewijs moet men hebben om te kunnen vertrouwen op bijgeloof?
N.B. er wordt ook stevig geblogd over de fenomenale bedragen die advertenties tijdens de superbowl finale kosten: 30 seconden omgerekend naar jaarbasis is even veel als heel het BNP van Duitsland (The Big Picture).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten