Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
Pagina's
▼
24 april 2011
Gaat Lenovo's LePad het maken?
Foto is van de IdeaPad U1 van de Chinese computerfabrikant Lenovo.
Dit moet het Chinese antwoord worden op de iPad: de LePad, waar Le van Lenovo is. Het combineert een laptop met een Lepad (iPad à la Lenovo). Je kunt de iPad uit de laptop halen (windowws 7 in de basis, android bij het scherm zo zegt de CEO Yang Yuanqing trots). De prijs blijft volgens Lenovo ongeveer die van een (dure) laptop, zo'n $1000 nu. Men hoopt zo 20% van de tabletmarkt in China te veroveren.
Voorlopig wordt hij alleen verkrijgbaar in China en in juni ook in het Westen (met wellicht enige vertraging door de rampen in Japan). Daarna probeert men het ding te slijten in andere opkomende landen en dan denkt men ook het Westen te kunnen infiltreren.
Lenovo is een zeer snel groeiende PC fabrikant die tegen flinterdunne marges levert. Vooral in opkomende landen werkt men met stuntprijzen. Lenovo ziet dat kennelijk als markten waar je tegen elke prijs marktaandeel moet veroveren. Vroeger zou men dat van de VS gezegd hebben, maar daar wil men wel gewoon een normale winstmarge hebben.
Ze noemen die strategie Boost and attack", zorg voor hoge marges in verzadigde markten en val aan in snel groeiende markten.
Barrons denkt dat die marges nog flink kunnen verbeteren. Dat moet ook wel want met een koerswinstverhouding van 22 lijkt Lenovo niet goedkoop (maar na aftrek van de enorme hoeveelheid cash is die maar 7 en dat is dan weer wel laag volgens Barrons).
bron: o.a. Barrons (http://online.barrons.com/article/SB50001424052970204731604576272872595219748.html?mod=BOL_twm_fs From China, the Next Great Tablet (lenovo bets on an innovative tablet)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten