Pagina's

26 oktober 2011

Capelli: Veel moeilijk vervulbare vacatures in VS: men leidt niet genoeg op


Het meest populaire artikel in de Wall Street Journal is op het ogenblik: Why Companies Aren't Getting the Employees They Need van Peter Capelli.
Zelfs bij de huidige enorme werkloosheid kunnen bedrijven in veel gevallen niet het juiste personeel krijgen. Er zijn veel moeilijk vervulbare vacatures. In een ver verleden heb ik onderzoek gedaan naar moeilijk vervulbare vacatures (eind jaren zeventig). Ook toen zat men zich te verbazen en te ergeren dat de nodige vacatures zo moeilijk te vervullen waren, terwijl de werkloosheid zo op aan het lopen was.
Eigenlijk is de oorzaak van al die moeilijk vervulbare vacatures nog steeds hetzelfde: bedrijven vragen steeds meer, voor steeds meer gespecialiseerde banen, maar leiden zelf veel te weinig mensen hiervoor op.

In de VS is er nu een extreme situatie ontstaan dat je alleen maar makkelijk aan een baan kunt komen als je al een baan hebt. Bedrijven leiden hun eigen personeel onvoldoende op, omdat men na opleiding het bedrijf verlaat en men die kosten niet meer wil nemen nu de werkloosheid zo groot is. 52% van de bedrijven in de VS zeggen nu dat ze problemen hebben om de juiste mensen te vinden, en dat bij de huidige enorme werkloosheid. 2/3 van de vacatures worden vervuld door mensen van buiten het bedrijf, terwijl dat een paar decennia geleden maar 10% was. Toen vulde men vacatures op door interne promoties en horizontale verschuivingen van mensen naar nieuwe functies. Dat deed men door opleiding binnen het bedrijf. Men had veel meer vertrouwen in de eigen werknemers dan nu. Om promotie te krijgen moet je nu naar een ander bedrijf, het eigen bedrijf geeft weinig kans, alleen als je perfect duidelijk kunt maken dat je aan promotie toe bent zonder nieuwe extra opleiding en ervaringen.
Capelli en vele anderen zien dat als een falen van het Amerikaanse systeem.
In Europa wordt veel meer geïnvesteerd in de eigen mensen en zijn er in landen als Duitsland veel meer mogelijkheden in het eigen bedrijf.

Het gevolg is dat men in de VS gratis stages en opleidingen op eigen kost moet doen om aan werk te kunnen komen waar een beperkte nieuwe hoeveelheid kennis en ervaring nodig is. Volgens Capelli overschat men de investeringen die nodig zijn om het eigen personeel geschikt te maken voor een nieuwe baan binnen het bedrijf. Men trekt daardoor personeel van buiten aan dat minder geschikt is dan mensen binnen het eigen bedrijf die met extra training en hun betere kennis van het bedrijf en de klant beter kunnen zijn. Capelli raadt daarom bedrijven aan mensen zo veel mogelijk in te schakelen bij speciale projecten zodat ze nieuwe vaardigheden op kunnen doen.

Dit artikel heeft duidelijk een gevoelige snaar geraakt, gezien de vele honderden commentaren en de enorme aantallen keren dat men dit artikel heeft doorgemaild. Heel veel mensen herkennen de situatie, ook in Nederland. Allerlei frustraties komen boven van mensen die vanwege de verkeerde redenen kansen hebben gemist of niet aan het werk kunnen komen vanwege de extreme eisen van bedrijven (tientallen jaren ervaren van jonge enthousisate economen, dogmatisch vasthouden aan bepaalde universitaire opleidingen terwijl de kandidaat zijn kwaliteiten op andere wijze heeft laten zien, discriminatie van ouderen, vrouwen, diverse groepen).
Tegen dit soort praktijken demonstreren heeft meer zin dan occupy wall street denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten