Pagina's

24 juli 2013

RIN drijft benzineprijzen op in VS

Beleggen in RIN (Renewable Identification Number) credits was zo ongeveer het beste wat je kon doen in 2013 (zie plaatje strategas), de prijzen vertwintigvoudigden.

Benzine in de VS moet gemengd worden met ongeveer 10% ethanol volgens the RFS, renewable fuel standard. Als je niet voldoende toevoegt, moet je RIN rechten bijkopen. Door de hoge maïsprijzen is er te weinig ethanol geproduceerd en toegevoegd aan benzine. Valero klaagde enige tijd terug dat dit een duur grapje gaat worden als de RIN prijzen zo hoog blijven, ongeveer $750 miljoen.
Op basis van de oude koersen was de extra verhoging door RIN rechten hooguit iets als $0,004 per gallon volgens een onderzoek dat een groot voorstander is van ethanol in de tank. Ik weet niet hoe veel het nu is, maar het begint aanzienlijk te worden.

D.w.z. de benzineprijs zou wel eens kunnen gaan stijgen, niet alleen door de gestegen olieprijzen.

De ethanolaanhangers zeggen dat ethanol helemaal niet zo duur is en zorgt dat er minder olie verbruikt wordt, waardoor de olieprijs extra daalt.
De tegenstanders zeggen dat ethanol in de tank zorgt voor veel hogere voedselprijzen. Vooral de arme landen hebben hier veel last van.

De democraten willen niet af van de ethanol in de tank en lobbygroepen van maïsverbouwers vinden het natuurlijk heel erg prachtig. Maar het is onzin in een tijd waarin Amerika via fracking meer dan genoeg olie en gas kan winnen en er geen reden is om de maïsprijzen zo op te drijven dat het honger veroorzaakt in de armste landen (of de economie in China afremt, want ze eten zich daar allemaal kogelrond aan varkens die wel een hapje maïs lusten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten