Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
Pagina's
▼
13 november 2010
Elektrische auto's komen er sneller aan dan je denkt: Chevy Volt, Nissan Leaf
Eindelijk komen er elektrische auto's op de markt die in de VS een beetje betaalbaar zijn. De Nissan Leaf kost ongeveer $32.000 en daarop krijg je een landelijk belastingvoordeel van $7500 en in sommige staten zoals Californië nog eens $5000-8000 daar overheen.
De vraag naar de Nissan Leaf was binnen de kortste keren meer dan 20.000 en daarom moest men stoppen met het innemen van bestellingen. Voorlopig gaat de productie nog te langzaam.
Komende maand komt ook de Chevy Volt op de markt voor $ 41.000 en die zal ook zo vol besteld zijn, want men heeft maar 10.000 auto's gepland te maken.
Je kunt ze maar in enkele staten krijgen. Oplaadpunten zijn schaars (al gaat daar wel zwaar in geïnvesteerd worden). Met een huisoplader van $500 kun je de Volt in 4 uur opladen (gewoon stekker in stopcontact duurt 8 uur).
De batterijen zijn nog enorm zwaar (200-300 kilo) en hebben nog steeds niet genoeg capaciteit (ik denk dat het net als met de mobieltjes gaat: eerst zijn ze enorm groot en dan worden ze kleiner of de actieradius wordt heel veel groter). Je kunt er wel 70-150 km mee rijden. Daarna kun je bij de Volt overschakelen op gas dat weer omgezet wordt in elektriciteit. Zo heel erg praktisch is een en ander nog niet.
Ik denk dat de vraag in de komende maanden/jaren enorm aan de bovenkant gaat verbazen. Het is gewoon blits met zo'n ding rond te rijden. Het heeft allerlei technische snufjes, oplaadbaar via een soort apps zoals van de iPhone, waarmee je bijvoorbeeld op afstand de verwarming al kunt aanzetten, wel praktisch voor Noord Oost VS in de winter. Het panel naast het stuurwiel is gewoon leuk (zie plaatje van Volt). De motor is zeer stil en dat wil je gewoon als je er aan gewend bent. Elektriciteit is tot vijf keer goedkoper dan benzine. Je telt mee als milieubewust iemand als je zo'n ding koopt. Men vindt het gewoon tof met zo'n karretje rond te rijden. Net als de iPad gaat de vraag verbazen omdat het zo leuk is.
Ik vind het wel een technologische stap voorwaarts, het elektrisch rijden. Al zouden we nu eerst de techniek moeten verbeteren, sowieso moet de reikwijdte omhoog. Wanneer de techniek het doorlaat wordt het natuurlijk interessant om te kijken hoe de elektriciteit wordt opgewekt. Als we dit proces volledig "groen" krijgen gaan we veel betekenen voor het milieu.
BeantwoordenVerwijderen