14 maart 2014

Creatieve vernietiging brengt Amerikaanse voormalige middenklasse in opstand


In New Jersey http://money.cnn.com/2014/03/11/autos/tesla-new-jersey-ban/ wil men Tesla verbieden auto’s te verkopen, omdat ze weigeren dit te doen via rasechte autodealers uit NJ. De gevestigde belangen  hebben al hun gewicht in de schaal geworpen, maar zelfs vergeleken met dat van Christie was dat voldoende om Tesla zonder dealer franchise tegen te houden hun verderfelijke business model uit te rollen.

In Chicago is iets nog ernstigers gaande. Uber verovert daar net als dadelijk in Amsterdam de taxibranche. In Chicago is het verzet iets inventiever. Als men niet voor komende week Uber de vergunningen ontneemt, dan zal men bekend maken welke raadsleden en wethouders heimelijk gay zijn http://money.cnn.com/2014/03/11/autos/tesla-new-jersey-ban/. 5 slachtoffers heeft men op het oog. Overigens waarschuwen de banken in Chicago dat je niet met je credit card moet betalen in een taxi, je gegevens worden dan onmiddellijk gestolen http://krebsonsecurity.com/2014/03/illinois-bank-use-cash-for-chicago-taxis/. Taxi's voelen zich niet geroepen hierin verbetering te brengen.

Creatieve vernietiging gaat de komende jaren flink huishouden onder de middenklasse in the second machine age
. Winkels moeten met de vleet dicht, via internet heeft men veel minder winkelpersoneel nodig. Taxi’s dat zal een uitstervend beroep worden bij de zelfrijdende auto.


Artificial intelligence en robots gaan het werk doen van wat nu de helft van de beroepsbevolking doet.

Is dat erg? Waarschijnlijk niet, want men zal geheel nieuwe soorten werk gaan ontwikkelen en net als in de 19de eeuw zal men toch rijker worden en sloegen de Luddites voor niets de automatische weefgetouwen kapot.

2 opmerkingen:

  1. We zullen inderdaad welvarender worden. Niet rijker. Omdat veel werk door robots en computers zal worden gedaan, gaan we minder werken, eerder met pensioen en hebben we meer vrije tijd om ons bezig te houden met de echt belangrijke zaken in het leven. Voor al die efficiënte productie zijn er gewoon minder werknemers nodig. Bovendien zal arbeid voor een steeds kleiner deel drukken op de kostprijs per eenheid product. Alles wat nu overzee wordt gefabriceerd zal straks net zo goedkoop dichtbij kunnen worden geproduceerd (of goedkoper zelfs, want lagere vervoerskosten). Dit is nu al merkbaar, want het aanbodgerichte beleid van het kabinet levert geen extra banen (meer) op, alleen meer werkeloosheid.

    Dit betekent dat we meer tijd overhouden om onze kinderen op te voeden of om onze ouderen te verzorgen. Komt er ook nog iets terecht van de participatiemaatschappij. Uiteindelijk gaat het er om om onze kwaliteit van leven te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eens. er komen wel wat meetproblemen voor de groei van het BNP, maar uiteindelijk zul je beter af zijn, ook als er mischien minder rijkdom gemeten wordt. Als dat komt omdat we niet meer alles hoeven te bezitten, maar het veel handiger is ter plekke op te roepen, dan is dat prima. Vroeger moest men veel meer uren maken, er was een zesdaagse werkweek met per dag vele uren. Nu werken we minder en zijn we beter af. Als die trend doorzet, dan is dat gunstig.

    BeantwoordenVerwijderen