27 juni 2026

terug van Madeira

 Na ruim twee weken Madeira met temperaturen van 22 tot 25 graden max met minimum ongeveer 19 20 terug naar de oven van Amsterdam. het is de eerste keer dat ik van een warm land terugkeer naar Nederland en dat het daar tien graden warmer is.

Madeira is mooi, inderdaad vol bloemen. Overal groeit er wel wat, zelfs op de steile kliffen. Het regent aan de kust niet zo veel, we hadden maar een paar spatjes in die twee weken, maar hoog op het eiland wel en dat stroomt naar beneden. Madeira is het eiland van de bloemen, de hoge kliffen en de vele tunnels. Heel relaxed. Bussen tussen de kustplaatsen schieten bepaald niet erg op door alle kronkelweggetjes langs de kust. Maar als je alleen via de tunnels reist ben je overal heel snel/

Funchal is een leuke stad en Ponta do Sol doet zijn naam eer aan. Porto Moniz is leuk door de lavabaden (die wel wat warmer hadden mogen zijn). Ik wandelde alleen maar de zeer gemakkelijke levadas.

Ondertussen gebeurde op de beurs niet zo veel. De chip aandelen trokken volatiel nog steeds de markt. Een soort vrede met Iran omdat Trump in bijna alles toegaf aan Iran en toch bleef zeggen dat alles beter was dan de deal van Obama en dat wij er niets van begrepen. De olieprijs daalt stevig en zou komend jaar best wel onder $40 per vat kunnen komen, maar Iran heeft nu de mogelijkheden gekregen van Trump om de val te stuiten via sluiting van de Straat van Hormuz. Dat mag niet van Trump, maar is door de oorlog bon ton geworden van het regiem in Iran dat nu een stuk steviger in het zadel zit door de oorlog en de komende tijd enorm versterkt gaat worden via meer olie-inkomsten en minder sancties dankzij Trump.

SpaceX IPO is goed gegaan tegen die waanzinnig hoge prijs. Een echt teken dat we in een tech bubbel zitten. OpenAI is wat banger geworden voor een IPO, maar Anthropic schijnt nog wel te durven, ondanks ideële doelstellingen die een beursintroductie leken te voorkomen. Het grote geld lonkt te zeer. 

De door AI verondersteld bedreigde aandelen zijn nog steeds een vallend zwaard met nieuwe dieptepunten voor bijvoorbeeld WoltersKluwer. De Magbificent 7 staat overigens flink van de all time highs af. Bijvoorbeeld Adyen daalde maar door ondanks zeer goed nieuws waarop niet gereageerd werd, behalve door de grootste aandeelhouder die na de laatste aankondiging van de overname van Orb flink bijkocht omdat dit de achterstand op Stripe op gebied van billing flink lijkt te gaan verkleinen. Goed fundamenteel nieuws doet er immers niet meer toe als het AI narratief tegen je keert, dan gaat de koers gewoon in gezwinde pas richting nul.

7 juni 2026

barstjes in macro vallen mee, maar nu barstjes in Nasdaq

Een meevallend banenrapport in de VS en iedereen ziet weer kracht in de Amerikaanse economie. AI trekt alles mee omhoog, maar nu even de koersen niet. De FED zou onder de indruk zijn van de hoge inflatiecijfers en banengroei. En ook ziet men dat AI zijn eigen vraag naar van alles veroorzaakt (in Taiwan met +15% groei in eerste kwartaal meer dan elders). En samen met lagere OBBA belastingen compenseert dar royaal de negatieve invloed van hoge olie- en benzineprijzen.

Het is nog onduidelijk wat Warsh wil. Hij heeft zich meer hawkish opgesteld tot nog toe dan gedacht, maar hij lijkt het evangelie van Trump nog niet uit het oog verloren te hebben. Een beetje daling van de beurs zal wel weer genoeg zijn om te roepen dat de rente eerder omlaag dan omhoog moet. NAIRU is achterhaald, de inflatie reageert haast niet op dalende werkloosheid. Tot 2015 leidde hogere werkloosheid overduidelijk tot meer kredietvraag (correlatie meer dan -0,9). En dat leidt dan weer tot een zwakke huizenmarkt en lagere consumptie. Nu is dat verband veel minder duidelijk. Hogere kredietvraag leidt overigens wel tot hogere huizenprijzen en andersom.


 Maar stevige banengroei hoeft helemaal niet tot hogere inflatie te leiden, nu o.a. door AI. loongroei loopt achter op inflatie en is niet zo duidelijk de reden voor hogere inflatie. Dat zijn olieschokken en schokken als hogere importheffingen. Die werken ook vertraagd door in hogere inflatie, maar of centrale banken dat moeten tegenwerken met hogere rentes is helemaal niet zo voor de hand liggend. De loongroei in de VS is betrekkelijk laag gebleven op 4,3%, ongeveer hetzelfde als voor de pandemie, maar nu wel met 1% meer inflatie. Dat wordt dan weer goed gemaakt met hogere asset prices  die vertraagd leiden tot een onduidelijke extra groei van inflatie en economie.



Ineens ziet men dus gezien plaatje hierboven reden voor optimisme in de VS

Beurzen waren vrijdag danig geschrokken van de banengroei en verwachten nu alom dat de FED de rente gaat verhogen in december en de ECB straks al. De ECB gelooft wel dat je de economie moet afremmen als een olieschok de economie doet vertragen en de de inflatie doet oplopen, zonder dat dat enige invloed zal hebben op vredesbesprekingen met Iran om de straat van Hormuz open te houden. 

Maandag zullen we zien of de chartisten verdere koersdaling weten te veroorzaken (het ziet er slechter uit nu er een island reversal naar beneden in de Nasdaq gekomen die niet is opgevuld). Buy the dip is natuurlijk nog erg sterk en wie weet kan Trump nog wat extra toegeven aan Iran zodat hij de overwinning al weer kan claimen. Ook siddert men voor de $ 75 miljard die opgehoest moet worden voor de beursgang van SpaceX (en straks Anthropic). Dat is een aanslag op de liquiditeit die nu niet naar andere aandelen vloeit, in het verleden waren veel IPO's een teken van het einde van het beursfeest. Nu is gelukkig alles anders en stomen we via buy the di[p en wat bemoedigende woorden Trump richting nieuwe records tot oktober. 

Er is weer aandrang op de Bank of Japan om stevig te gaan interveniëren nu de yen de 160 tegen de dollar niet dreigt te houden. Goud heeft de dollar verdrongen als grootste veilige haven voor centrale banken, maar dat hielp de grote dalingen van de afgelopen dagen en weken niet te voorkomen, al zijn de tijden wat moeilijker voor bitcoin en de speculanten hierin. Tja, wat zijn nog safe havens? Goud niet, zilver niet, crypto niet, magnificent 7 niet, Arcelor Mittal niet, obligaties ook nog niet overtuigend. Aandelen Unilever en Heineken misschien of China, Japan, maar ook dat blijft onzeker. Dan komt er ineens een negatief analistenrapport en keldert de koers zo veel dat het bedrijf , vrijdag Adyen, met een bericht moet komen dat alles nog volgens plan gaat. De omzet groeit nu zo ongeveer door de directie gegarandeerd sterk en dat kan alleen als de marge niet te veel onder druk staat. Maar hoe lang nog zie je de bangeriken denken, bij WoltersKluwer gelooft men dit soort verhalen toch ook al lang niet meer, ook al zou het best kunnen. 15-20% omzetgroei is mooi, maar hoe lang nog denkt men. Wie weet langer dan gedacht (of niet).