27 juni 2026

terug van Madeira

 Na ruim twee weken Madeira met temperaturen van 22 tot 25 graden max met minimum ongeveer 19 20 terug naar de oven van Amsterdam. het is de eerste keer dat ik van een warm land terugkeer naar Nederland en dat het daar tien graden warmer is.

Madeira is mooi, inderdaad vol bloemen. Overal groeit er wel wat, zelfs op de steile kliffen. Het regent aan de kust niet zo veel, we hadden maar een paar spatjes in die twee weken, maar hoog op het eiland wel en dat stroomt naar beneden. Madeira is het eiland van de bloemen, de hoge kliffen en de vele tunnels. Heel relaxed. Bussen tussen de kustplaatsen schieten bepaald niet erg op door alle kronkelweggetjes langs de kust. Maar als je alleen via de tunnels reist ben je overal heel snel/

Funchal is een leuke stad en Ponta do Sol doet zijn naam eer aan. Porto Moniz is leuk door de lavabaden (die wel wat warmer hadden mogen zijn). Ik wandelde alleen maar de zeer gemakkelijke levadas.

Ondertussen gebeurde op de beurs niet zo veel. De chip aandelen trokken volatiel nog steeds de markt. Een soort vrede met Iran omdat Trump in bijna alles toegaf aan Iran en toch bleef zeggen dat alles beter was dan de deal van Obama en dat wij er niets van begrepen. De olieprijs daalt stevig en zou komend jaar best wel onder $40 per vat kunnen komen, maar Iran heeft nu de mogelijkheden gekregen van Trump om de val te stuiten via sluiting van de Straat van Hormuz. Dat mag niet van Trump, maar is door de oorlog bon ton geworden van het regiem in Iran dat nu een stuk steviger in het zadel zit door de oorlog en de komende tijd enorm versterkt gaat worden via meer olie-inkomsten en minder sancties dankzij Trump.

SpaceX IPO is goed gegaan tegen die waanzinnig hoge prijs. Een echt teken dat we in een tech bubbel zitten. OpenAI is wat banger geworden voor een IPO, maar Anthropic schijnt nog wel te durven, ondanks ideële doelstellingen die een beursintroductie leken te voorkomen. Het grote geld lonkt te zeer. 

De door AI verondersteld bedreigde aandelen zijn nog steeds een vallend zwaard met nieuwe dieptepunten voor bijvoorbeeld WoltersKluwer. De Magbificent 7 staat overigens flink van de all time highs af. Bijvoorbeeld Adyen daalde maar door ondanks zeer goed nieuws waarop niet gereageerd werd, behalve door de grootste aandeelhouder die na de laatste aankondiging van de overname van Orb flink bijkocht omdat dit de achterstand op Stripe op gebied van billing flink lijkt te gaan verkleinen. Goed fundamenteel nieuws doet er immers niet meer toe als het AI narratief tegen je keert, dan gaat de koers gewoon in gezwinde pas richting nul.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten