Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
18 mei 2011
China zet in op treinen
Morgan Stanley had een uitgebreid verhaal over de investeringen in hogesnelheidstreinen in China. De laatste jaren zijn er heel wat spoorwegtrajecten aangelegd en de komende jaren komt daar nog heel wat bij. Zonder treinen slibt het verkeer in China helemaal dicht. Op het ogenblik zijn de Chinezen nog niet zo'n grote treinreizigers. Per jaar heeft men maar 1676 miljoen reizigers ofwel 125% van de bevolking. dat is heel wat minder dan in India (654% van bevolking) en Japan (17.868%). Het vrachtverkeer per trein van China is overigens nu al wel enorm.
Het Chinese binnenland moet ontsloten worden en via de hogesnelheidstrein kun je straks snel reizen naar heel wat Chinese steden.
De treinen rijden steeds harder. Op 22000 kilometer spoor (van de 91000) rijdt men nu 250 km per uur, waar men in de jaren negentig de 100 km niet eens haalde.
De hogesnelheidstrein moet concurrerend zijn met het vliegtuig. Treinkaartjes zijn wel goedkoper, maar het vliegtuig is maar ongeveer twee keer zo duur, dus voor lange afstanden toch wel aantrekkelijk. De prijzen per ticket zijn goedkoop (voor € 10 ga je voor een afstand als Amsterdam- Maastricht), maar niet zo goedkoop als in derdewereldlanden (maar daar gaat de trein vaak niet harder dan 50-100 km per uur).
Een en nader is heel goed voor het toerisme in China.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten