Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
23 augustus 2011
Marc Andreessen: software slokt de wereld op
De foto hierboven is van een triomfantelijk kijkende Marc Andreessen (40 jaar en al een hele ondernemerscarrière achter de rug). En waarom ook niet. Hij heeft een topbaan bij HP en zijn venture capital fonds staat bol van de winnaars. Hij is denk ik miljardair (ik kon zijn vermogen nu niet vinden, maar in 2004 was het al $250 miljoen). Hij werd rijk als baas van Netscape, een van de spectaculairste beursgangen ooit. Zijn huidige venture capital fonds heeft/had belangen in o.a. Facebook, Linkedin,Zynga, Groupon,Skype, Twitter.
Volgens Andreessen is er nu helemaal geen techbubbel, zoals de waarderingen van Facebook en de andere van zijn beleggingen lijken aan te geven. Tech aandelen zijn bijna nooit zo goedkoop geweest en de winsten groeien stevig. Apple heeft een PE van slechts 15 en dat bij zo'n hoge winstmarge en groeiende omzetten (maar Apple is nu wel het aandeel met de hoogste marktkapitalisatie in de VS, wat meestaal een voorteken was van komende underperformance. De laatste dagen kreeg het bericht dat Apple meer waard was dan alle banken in de Europese index veel publiciteit).
Tech aandelen bieden veel kansen. De bedrijfsstrategie is wel erg aan het veranderen. Daardoor is hij optimistisch voor de economische groei in de VS in de komende jaren. Er komen/zijn veel tech bedrijven met hoge marge, hoge groei en marktaandelen die goed te verdedigen zijn. Op software gebaseerde ondernemingen zullen een heel groot deel van de economie gaan beslaan. Dat is een proces met veel creatieve vernietiging à la Schumpeter. We zitten pas midden in de [ICT]revolutie. Nu zijn er 2 miljard internetgebruikers in de wereld tegen 50 miljoen toen hij bij Netscape werkte (een dikke tien jaar geleden). Men kan nu on line wereldwijd diensten en producten leveren met totaal andere businessmodellen.
Zijn partner Horowitz richtte Loudcloud op toen een cloud internet dienst nog $150.000 per maand kostte, terwijl Amazon zo iets nu voor $1500 kan doen.
De nieuwe software ondernemingen slokken zo hun oude concurrenten in een oogwenk op . Amazon is nu een softwarebedrijf dat de boekenmarkt beheerst, Apple heeft de muziekmarkt veroverd etc. Videogames heersen op de speelgoedmarkt (Zynga). Disney moest Pixar kopen om nog mee te tellen. De fotomarkt is veroverd door mobieltjes en bedrijven als Flickr. Skype verovert de telecommunicatiemarkt. Auto kapot, dat betekent straks dat de juiste softwareleveraar aan de slag moet. Linkedin wordt de grootste personeelsbemiddelingsorganisatie. Overal zie je revoluties in bedrijfstakken, zoals in de financiële sector met Paypal, Square (betalen via mobieltje). Defensie is ook al helemaal een software business. Gezondheidszorg en onderwijs zullen spoedig volgen.
Kortom, al dat pessimisme dat er geen innovaties meer komen die de productiviteitsstijging kunnen opkrikken vanwege de nasleep van de kredietcrisis lijken meer dan een tikje te pessimistisch.
bron: Why Software Is Eating The World in de Wall Street Journal
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten