10 januari 2015

tijdgeest: knuffelen, Houellebecq en de millennials in de NRC

De afgelopen week toonde veel van de tijdgeest en dat viel niet mee. Ik zag drie tekenen.
Er zijn zowel tekenen dat de tijdgeest meedogenlozer wordt als dat deze eindelijk zachter wordt.
Meedogenlozer  door de fundamentalisten en het ontstaan van meer losers bij de millennials en een voorbeeld van zachter door de opkomst van knuffelen.
Dat laatste was een van de populairste artikelen in de Wall Street Journal. Knuffelen in de WSJ voor $80 per uur, met kleren aan, want Amerika blijft preuts
http://www.wsj.com/articles/professional-cuddlers-embrace-more-clients

Deze week werd gekaapt door het moslimfundamentalisme. De nieuwe, onvoorstelbaar gruwelijke aanslag op Charlie Hebdo, krom gerechtvaardigd als terugslaan op het beledigen van de profeet. Ze winnen, want cartoonisten en columnisten kijken nog wel drie keer uit iets negatiefs over de profeet te zeggen (nodeloos beledigen is ook niet zo nobel).
Je hoort van moslimzijde dat de gewelddadigheden van Parijs kinderspel zijn bij wat gebeurt in het Islamitische Kalifaat (binnenkort ook heersend over het grootste deel van Libië) en Boko Haram (met afgelopen week het uitmoorden van een stad in Nigeria).
Gelukkig ook veel verstandige geluiden zoals van Aboutaleb en de grote meerderheid van de moslims.


De omslag van de afgelopen week van Charlie hebdo ging over het boek van Houellebecq Soumission. Daarin voorspelt hij de opkomst van het Islamitisch Kalifaat in Frankrijk door het winnen van de  kandidaat van de Moslim Broederschap uit weerzin tegen de andere kandidaat, Marine Le Pen.


In het interview over zijn boek dat afgelopen zaterdag in de NRC werd overgenomen (nu is Houellebecq te veel van slag en extra bewaakt, niet van zins nieuwe interviews te geven). 2022 is te vroeg, geeft hij toe (en met slechts 8% moslims in Frankrijk ook weinig waarschijnlijk daarna).
We gaan van de atheïstische geest van verlichting terug naar een meer religieuze en islamitische wereld, zo ziet hij.  
De normen en waarden van de religies die al dan niet met hun tijd meegaan rukken op. Houellebecq is een voorbeeld van een afvallige van het atheïsme. De terugkeer naar religiositeit zie je op veel plaatsen: In geheel Noord en Zuid Amerika, Afrika, Rusland. De grote godsdiensten krijgen steeds meer aanhangers. Houellebecq: ik geloof niet dat een maatschappij standhoudt zonder religie.

En dat sluit dan weer curieus aan bij een andere reportage van de NRC over de millennials (de mensen geboren tussen 1980-1995):NRC: generatie Y, de generatie die niet klaagt

Enige treffende opmerkingen, citaten:
Zonder solidariteit verliest generatie Y (Hugo Nutbey)
Falen is alleen jezelf aan te rekenen (individuen staan sterk). Succes is een keuze.
‘je moet je hart volgen’ en ‘groot dromen’
Millennials: ze hebben losse arbeidscontracten, lage lonen, werkervaringsplaatsen zonder loon, werkloosheid: toch klagen ze niet, demonstreren ze niet en denken velen dat ze wel slagen (onze ontevredenheid is beperkt tot ontevreden gemurmel). Klagen is voor losers.
Wat heb ik te zoeken bij vakbonden? Dat is voor losers die vergaderen in troosteloze zaaltjes met krentenbollen en daar  hun verongelijkte ellende te uiten
€ 20 per maand werd als veel gezien, maar men wilde wel lid worden als het rendabel was

Millennials tonen weinig maatschappelijke betrokkenheid,  denken het zelf wel te kunnen redden
Nu de toekomst er minder rooskleurig uitziet, begint men te twijfelen
Zij sturen Rutger Castricum op bijstandtrekkers af met de mededeling dat ze de maatschappij kapot maken, wij hebben geen zuilen zoals de grootouders, zijn geen provo’s als de ouders.

De woede richt zich op mensen die hun persoonlijke verantwoordelijkheid verzaken zoals bankiers
Hugo trekt de vergelijking van de familiezaak door die door de zonen wordt groot gemaakt en failliet gaat onder de kleinzonen met de verzorgingsstaat. De kleinzonen zitten nu het faillissement af te wachten. Grootouders begonnen ermee, ouders bouwden het uit met sociale vangnetten, studiefinanciering en subsidies voor alles. De kleinzoon ziet net als bij het familiebedrijf dat het product ondermaats is en het personeel ontevreden. Faillissement is onafwendbaar.
 De millennial begint langzaam te zien dat hij de loser is met slechte arbeidscontracten, stijgende zorgpremies, slechte uitkeringen.
Het is het verhaal van Piketty, van de ongelijkheid tussen generaties, dat een steeds groter probleem wordt.



En wat betekent deze uitweiding over millennials? Dat de gemiddelde loonstijging aan het tegenvallen is en dat de winstmarges nog even hoog blijven. Individuen en hun gedachtegoed staan sterk, maar dat blijft niet veel jaren meer het geval, dat laat de opkomst van religiositeit zien, een afweermiddel tegen de te harde maatschappij met te veel vernieuwing. De millennials moeten het beter krijgen, niet alleen de zelfredzamen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten