8 augustus 2012

Changsha investeringsbubbel voor herstel groei China

In de arme binnenlanden van China ligt het dorpje Changsha waar Mao is opgegroeid. Plotseling is het de gemeente in de bol geslagen qua investerinsgplannen. Na een niet geringe 350 miljard yuan inde afgelopen jaren heeft men nu plannen ingediend voor 830 miljard yuan (bijna 100 miljard euro). Dat is 150% van het BNP, nog wat meer dan de 48% die in China normaal is.

De FT (hier plaatje) raakt er maar niet over uitgepraat. Men voegde er vandaag nog de verliezen van de vijf grootste staatsbanken aan toe op slechte leningen, uiteraard geen geringe bedragen maar relatief van het BNP bedragen waar men vlak na Mao alleen maar van kon dromen, zo laag.

De plannen van Changsha passen prima in het beleid het binnenland qua inkomen  bij te laten trekken bij de rijke kustprovincies. 3 keer zo veel voor zo'n stad als Changsha dan gemiddeld lijkt dan af en toe nodig. Als het echt een speerpunt is van je beleid als overheid, dan verwacht je al snel 2* en met een extra Mao-premie zit je dan al snel op 3*.
Het toont wel aan dat China nog lang niet is uitgeïnvesteerd, nog lang niet af qua infrastructuur. Het binnenland van China is groot, daar kun je nog heel wat poen kwijt. Er is weinig twijfel dat deze investeringen in het binnenland groot genoeg kunnen zijn om een groei van 7,5% voor China te voorschijn te toveren.

Changsha heeft slechts twee metrolijnnen. Niet slecht voor zo'n onbekend provinciestadje denkt u misschien, maar zo klein is Changsha niet, het heeft meer dan 7 miljoen inwoners.

2 opmerkingen:

  1. ik heb altijd geleerd te investeren waar het meeste oplevert, daarom wordt er in Noord-Nederland ook zo weinig geinvesteerd. dus ik moet het nog zien waar dit toe leidt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zulke enorme bedragen als voor Changsha, daar kun je altijd een vraagteken achterzetten. Gaat dit goed? Is dit niet overinvestering?
    Lonen zijn een stuk lager in Changsha en daardoor heeft het zin nu dar meer te invsteren, nu de kust te duur is geworden voor simpele investeringen. De interne markt ziet er beter uit dan Noord Nederland, het transportnadeel van Changsha is minder erg aan het worden dan vroeger.
    Wie weet, geen garantie, is de Chinese overheid weer succesrijk met de planning het binnenland rijker te maken.

    BeantwoordenVerwijderen