25 februari 2014

het einde van de goede oude tijd

Een zwarte dag vandaag: het einde van de oude Data Stream vanwege de overschakeling van Windows XP naar Windows 7 (op dezelfde computer die ineens een stuk trager is, maar daar gaat aan gewerkt worden). Daar gingen na bijna 35 jaar mijn bij elkaar gespaarde  hulpnummers voor de grafieken zoals G59X en dergelijke en vooral de zo handige regressieanalyse met alle economische variabelen en indexen van Data Stream al dan niet vertraagd. Om duistere reden zit dan niet meer in de advanced versie waar ik me nu mee moet bedienen. Data mining is ineens een stuk moeilijker geworden en eenvoudige controles op gesuggereerde verbanden ook. Dadelijk ga ik ook nog geloven in die goede oude tijd met al zijn armoede en gebrekkige medische wetenschap.

Er was weinig medelijden met me op mijn werk, al zeiden ze wel dat ik dan maar mijn traditioneel alcoholloze dinsdag maar over moest slaan. Zo raak ik van die lelijke Data Stream plaatjes af (ik ben kennelijk de enige die ze wel mooi vond, met die handige logaritmische schaal, veel mooiere dan die troosteloze zwarte bommen van Bloomberg).

Dan schuift men nog van die negatieve plaatjes van the Bonddad, toch geen pessimist, over neergaand momentum van de S&P500 (maar gelukkig geeft Stock Trading To Go tegengif, daar laat ik eigenlijk liever plaatjes van zien).

Zelfs de immer positieve Jeff Miller van a Dash of Insight zit te bibberen over de soft patch, vooral de zwakte op de huizenmarkt die hij als reden ziet voor een lagere beurs deze week.

Men heeft Turkije gebombardeerd tot de nieuwe leider die de Emerging Markets naar beneden leidt. Het is natuurlijk vooral de Oekraïne dat in de knel zit, volgens de Moskou Times moet het maar zo snel verlost worden van de Krim. Men heeft tig miljard nodig om voldoende gouden kranen voor de nieuwe leiders te kunnen betalen. Fokke en Sukke maken bezwaar: het zijn toch geen banken.
De echte angsten gaan natuurlijk over China, waar men elke keer weer iets nieuws bedenkt om de beurs door de grond te laten zakken. De Peoples Bank of China laat af en toe de rente verdubbelen en nu worden de speculanten op een hogere yuan naar de hel gestuurd. Het afremmen van een accelererende kredietgroei is nu eenmaal een soort mission impossible volgens o.a. Greenspan, maar zorgt wel voor lagere koersen.

Het is tijd voor de raad van mijn alter ego uit 1970 van Kelly's heroes  zoals opgestuurd door Ruud

Geen opmerkingen:

Een reactie posten