Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
16 juli 2011
De Facebookbubbel: al $100 miljard waard?
Als Facebook naar de beurs gaat dan wordt het een bedrijf met een marktkapitalisatie van $100 miljard en in 2015 $150 miljard, zo hoort men tegenwoordig vaak. Eerst verbaasde men zich erover dat het wel $15 miljard waard was, daarna wist men zeker dat $50 miljard een bubbel waarde was en nu rekent men al met $80-100 miljard met doorgroei naar nog fantatstischere bedragen.
Men probeert vertwijfeld te berekenen hoe Facebook zo veel waard kan zijn. Daar laat men dan de Price to Dream ratio op los (net zoals in 2000, zoals we in een hoofdstuk van de voorganger van ons boek uitlegden dat uiteindelijk geschrapt is).
Die uitleg gaat ongeveer zo:
Elke hoog nieuw winstmargeproduct van Google gaat via Facebook en dat moet zo'n hoge waarde rechtvaardigen. Groupon en Zynga zouden naar de beurs gaan voor $ 20 miljard per stuk (dat lijkt me nog meer overdreven).
Geoff Yang , 52 years old, venture capitalist legt in de WSJ (http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304584404576442950773361780.html#ixzz1S4AV35XC) uit dat facebook zo veel waard is omdat het zijn eigen ecofin systeem opbouwt. De online advertentiemarkt is $25 miljard omzet in de VS en daar kan Facebook 27% van meepikken. Die markt groeit als kool. Het buitenland is ongeveer even groot als de VS en zo kom je al snel op $150 miljard in 2015.
Het meest bont maakt Lou Kerner(managing director van de Private Shares Group bij Wedbush Securities) het, die op een "conservatieve" (zoals hij zelf stelt) waardering van $234 miljard uitkomt. Uitgaand van de inkomsten van 2015 en reken die terug verdisconteerd tegen 16% kom je hier op uit met een extra 25% discount omdat het nog niet genoteerd staat (en zo krijg je de huidige $84 miljard). Hij neemt voor het gemak aan dat de winstmarge van Facebook 50% blijft en er geen succesvolle concurrentie komt zoals Google +++ of iets dergelijks en dat allerlei nieuwe winstgevende toepassingen voor Facebook worden uitgedacht en commercieel gemaakt worden. Omdat Facebook uniek is zijn er veel meer koers dan verkopers van belangen in Facebook [PV: er zijn veel dromers in de wereld].
Hij maakte zijn eerste waardering van Facebook in februari 2010 [dat is voor zo'n bedrijf al de prehistorie) en hij kwam op een marktwaarde van $100 miljard in 2015. Voor zo'n belachelijk hoge taxatie werd hij hartelijk uitgelachen, maar nu concludeert hij dat hij veel te laag zat.
Een waarde van $200 miljard is erg veel, daarmee is het een van de grootste bedrijven qua marktkapitalisatie, terwijl er nu nauwelijks winst en omzet gemaakt wordt. Facebook heeft een vreselijk onbetrouwbaar imago, men vindt het bedrijf niet sympathiek en dat maakt het kwetsbaar voor concurrentie als Google. Op $15 en 50 miljard wist men ook zeker dat het een bubbelwaardering was, maar nu gaat men toch twijfelen, misschien is Facebook een geheel aparte wereld waar we niet zonder kunnen en die wereld is kennelijk onbetaalbaar.
Ondertussen kun je wel stellen dat de grote koerswinst op Facebook nu wel gemaakt is, zelfs als de prijs nu nog verdrievoudigt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten