Forecasting the internet’s impact on business is proving hard
Oct 18th 2014 |
http://www.economist.com/news/business/21625801-forecasting-internets-impact-business-proving-hard-pointers-future
Dit artikel in The Economist zette me aan het denken. Columnist onder de naam van Schumpeter gaf mooie voorbeelden hoe de toekomst bijna altijd anders is dan je verwacht op basis van nieuwe technologie. Het elektrische scheerapparaat heeft de baarden niet uitgebannen. Alle automatisering heeft ons veel werk uit handen genomen, maar men heeft het drukker dan ooit. Het nirwana dat ons voorgehouden is dat over enige tijd machines al ons werk uit handen nemen en wij lekker al luierend op onze krent kunnen blijven zitten, komt maar niet naderbij.
Zo is het ook met internet aan het gaan. We zouden de ‘death of distance’ zien en ‘the world is flat’ was enige jaren geleden een populaire slogan. Je zou anoniem zijn op internet en grote ondernemingen zouden het lastig krijgen als de nieuwe dinosaurussen van deze tijd.
Het lijkt wel Orwell’s 1984 als je ziet wat Facebook en Google van ons weten.
Internet zou de adviseur overbodig maken, want je kunt alle adviezen opzoeken op internet. De tussenmensen zouden uitsterven. Winkels zouden verdwijnen, want je zou alles online gaan kopen. Globalisatie was een ramp, want iemand uit India kan je even goed adviseren op internet als iemand in je eigen woonplaats. Kortom we zijn af aan het stevenen naar de Piketty-maatschappij waarbij een paar mensen het steeds beter krijgen en een steeds groter deel het steeds slechter in het Westen.
Internet zou onze keuzes makkelijker maken. Helemaal niet dus, het vergroot de keuzemogelijkheden zo exponentieel dat we helemaal de bomen door het bos niet meer zien. Wij hebben mensen nodig die ons helpen bij die overmaat aan keuzes. Mensen waarop je kunt vertrouwen en die niet te dom zijn. Mensen die vlakbij zijn, in je woonplaats liefst. De middenklasse adviseur dus meestal.
En de e-commerce (Bonobos, Screwfix straks zelfs Amazon, begint nu winkels te openen, vooral bij kleding, maar het worden st)eeds meer winkels. Er is dus nog hoop voor de beleggers in winkels.
Nu denken we dat door internet veel banen gaan verdwijnen bij onderwijs en zorg. Nee, dat gaat niet gebeuren, want er is een enorm groeiende vraag naar goede zorg en onderwijs, liefst ondersteund met internet, robots.
Schumpeter eindigt met de opmerking dat we nog een heel eind weg zijn van totale vernietiging door creatieve vernietiging:
There is a world of difference between disruption and destruction.
Net als je denkt dat de middenklasse weggevaagd wordt en er alleen veel verdiendende individuen en miserabele minimumloners over blijven komt dit verhaal van Schumpeter. Er is nog steeds een grote middenklasse nodig!]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten