23 juli 2010

Euro nog steeds overgewaardeerd volgens Big Mac Index


In het blad The Economist wordt op gezette tijden de prijs van een Big Mac vergeleken per land. Deze week was het weer zo ver. Dat is de eenvoudigste benadering om te kijken wat de koopkracht van een bepaalde valuta is. En waarachtig, over het algemeen geeft de prijs van een Big Mac goed aan of een valuta over- of ondergewaardeerd is.
De koopkrachtpariteit van een mand representatieve producten wordt redelijk benaderd, al bestaat het mandje maar uit één voor Amerikanen onontbeerlijk product.
Uit de tabel blijkt dat Azië nog steeds spotgoedkoop is, maar dat de euro (en natuurlijk helemaal de Zwitserse frank na de recente grote stijging) overgewaardeerd is ondanks de stevige daling dit jaar.
Ik vond opvallend dat een Big Mac in Brazilië zo duur is, terwijl die in het buurland Argentinië razend goedkoop is.
Verder schijnt een Big Mac in Hong Kong goedkoper te zijn dan in China: het vasthouden aan de Amerikaanse dollar zorgt nu voor goedkope prijzen in plaats van dure in Hong Kong?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten