30 augustus 2015

We laten de vluchtelingen uit Syrië stikken

Ik zit me de afgelopen weken druk te maken over drama op Wall Street, maar dat staat in geen enkele verhouding tot wat er gebeurt met mensen in Syrië die gedwongen zijn te vluchten.

71 mensen stikten in een vrachtwagen. Ja, we laten de vluchtelingen letterlijk stikken. Of verdrinken, zoals met duizenden mensen gebeurt voor de kust van Libië.


Als kind vertelden mijn ouders me over de schepen met Joodse vluchtelingen bij de Tweede Wereldoorlog, die overal geweerd werden. Het liep dramatisch slecht af.  Dat was een schande en we zouden, nu wijzer geworden, er alles aan doen om zo iets niet nog eens te laten gebeuren. Dat was me ingeprent. Nu doe ik niets, ik protesteer niet, laat het gewoon gebeuren. Ich habe es gewusst, ik meet me bijna een PVV-mentaliteit aan van grenzen dicht, heel wat erger dan een VOC-mentaliteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten