27 januari 2024

hoogtevrees nog even trotseren?

 

De liquiditeitscyclus (hier de 65 maands cyclus zoals afgebeeld in FT) ziet er nog goed uit in 2024. Centrale banken gaan de rente verlagen en ze krijgen onverholen opdrachten om te stopen met QT en weer staatsleningen te gaan kopen om de lust om te veel geld uit te geven van overheden niet in de voet te schieten en zo ook te zorgen dat de verliezen van centrale banken weer omslaan in winsten zodat de belastingbetaler niet langer de pineut is voor dat strenge monetaire beleid. China is ook monetair aan het stimuleren, al is het vanwege de schuldencrisis op de vastgoedmarkt een moeilijkere zaak dan in de afgelopen decennia. Voorlopig werkt de daling van de inflatie nog mee. Ook de geldgroei is getemd in de VS, weer op het vertrouwde pad van structureel ruim 6% op lange termijn. De afgelopen paar jaren was dat eerst veel meer en nu veel minder, waardoor men weer terug is op het oude pad. De FED hoeft niet meer te zorgen dat men meer (spaar)geld gaat oppotten, ook niet dat men weer woest gaat uitgeven. Het is nu Goldilocks. Ze kunnen de teugels voorzichtig gaan loslaten. 

Ik heb met enige verbazing de tomeloze stijging van de magnificent seven gezien inclusief de Nederlandse semideelnemer ASML. Een koers boven de 800 voor ASML, dicht bij de 830 waarop ik me voorgenomen heb om eens wat winst te nemen (iets dat ik gelukkig nog nooit heb gedaan). Hoe kan die enorme stijging doorgaan zonder het uitlokken van een soort Japanscenario in de niet al te verre toekomst (nu nog niet) zoals Jan de Boer profeteert.  Dit soort voorspellingen hebben de neiging meestal anders uit te komen dan gedacht. Degenen die op tijd in de juiste richting bijstellen zijn de koning. Ik heb al vaak ongelijk en dan moet ik ook nog eens op tijd gelijk krijgen. Dat is vaak te moeilijk voor me geweest, een reden waarom ik me niet inlaat met opties (vooral dat op tijd gelijk is een probleem).

De presidentscyclus wijst op problemen voor 2025-2026, want de nieuwe president (of het Trump of Biden is, maakt vermoedelijk weinig verschil) moet flink gaan bezuinigen, anders kan hij (misschien tegen die tijd zij) niet voldoende stimuleren in het verkiezingsjaar 2028 of erger nog, komt die recessie te laat in de presidentscyclus. 2025 lijkt geen goed beleggingsjaar te worden, 2024 is zoals gewoonlijk onduidelijk met een hoge wall of worry, vooral geopolitiek.

De ruk naar populisme gaat meer protectionisme veroorzaken en problemen aan de onderkant van de arbeidsmarkt vanwege minder immigratie. Ineens worden er weer grondoorlogen gevoerd (we waren na 1945 gewend aan (de minder gevaarlijk geachte) economische oorlogen van landen die over zee hun belangen veilig wilden stellen). Ik ben niet meer zo afkerig van protectionisme als vroeger: ik zie met lede ogen hoe de Europese auto-industrie het gaat afleggen tegen China en Tesla zonder protectionisme. Europese samenwerking wordt moeilijker behalve op gebied van immigratie zo lang de grondwet niet overal veranderd wordt en er minder rekening gehouden wordt met de rechten van de mens. De uitspraak over de oorlog in Gaza van het Internationale Gerechtshof in Den Haag biedt enige hoop, maar die kan zo maar de grond in geslagen worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten