11 februari 2012

Luister naar de vegetariërs: Indiase aandelen goedkoop


Vorig jaar heb ik geblogd over de hoge uienprijzen in India en de vernietigende gevolgen die dit had op het consumentenvertrouwen (o.a. http://beleggenopdegolven.blogspot.com/2011/03/uiencrisis-bedwongen-aandelen-india-30.html). Het vegetarische India gebruikt uien in alle gerechten en als uien te duur worden, dan is dat een echt probleem.
Ik gaf o.a. het bovenstaande plaatje over aandelenkoersen versus de uienprijs (nu uiteraard geactualiseerd).
Een update van het uiensignaal dus. Ik dacht dat het niet zo goed gewerkt had in 2011, maar nee, je kreeg een prachtig verkoopsignaal halverwege 2011 en zo kon je de grootste bear markt in Indiase aandelen sinds 2008 vermijden en kreeg je eind 2011 net op tijd het signaal te kopen. In 2008 waren aandelen dan ook wel erg veel overgewaardeerd ten opzichte van uien.
Het is misschien teleurstellend dat Indiase aandelen niet meer in waarde stijgen dan uien. Warren Buffett zal het er niet mee eens zijn. Wat moet je met al die uien terwijl je Indiase aandelen kunt kopen die nog dividend geven ook?
Als het te goedkoop is om te huilen met uien dan moet je niet contrair gaan: somber zijn.
Ik weet niet wat ik met het uiensignaal aan moet: het werkte te mooi om waar te zijn, maar het verhaal erachter is niet zo plausibel voor de niet-veganisten in deze wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten