De eurocrisis eist zijn tol: Europeanen stellen het kopen van auto's uit. En ze doen dat erger dan de producenten dachten. Voorraden liepen dus op en dan moetende producenten op de rem gaan staan. Dat deden ze in het vierde kwartaal en volgend kwartaal gaan ze daarmee door. Dat is voldoende, de hoofdoorzaak, waarom de economische groei in het vierde kwartaal in Duitsland, Frankrijk en Spanje negatief zal zijn.
Bovenstaand plaatje van Morgan Stanley geeft dat aan en ze hopen dat het voorraad afbouwen stopt in het tweede kwartaal, zo niet dan nog (minstens) een kwartaal met negatieve economische groei in Europa.
De consument is nu even somber te moede als op het hoogtepunt van de kredietcrisis. Misschien is dat overdreven, misschien niet als men doorgaat met veel meer bezuinigen omdat de groei tegenvalt en zo een neergaande spiraal ontstaat die keynes in zijn graf doet omkeren.
Buiten Europa ziet een en ander er beter uit. In Amerika zijn de autoverkopen juist mooi aan aan het trekken (even Sandy wegdenken) en in China hobbelen de autoverkopen langzaam (naar Chinese begrippen) maar wel gestaag omhoog.
Daar zijn geen voorraadproblemen, alleen bij die arme Japanners die hun auto's in China aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen sinds ze zijn gaan ruzieën met China over een onbewoond eilandje.
Wereldwijd gaat het dus goed met auto's dankzij de Opkomende Landen en Amerika.
Dit zijn voorspellingen van Morgan Stanley en die kunnen niet uitkomen, maar ik vond hun plaatjes en tabellen overtuigend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten