22 oktober 2017

bitcoins ik snap er nog steeds niets van


Als antigif het verhaal van Josh Brown over bitcoins
een vreemd maar leerzaam verhaal over bitcoins en andere crypto currencies
een must read ben ik bang, een fascinerend verhaal over de wondere wereld van bitcoins dus.

het is Sjakie in de chocoladefabriek
er gebeuren wonderlijke dingen
men vindt bitcoins nog goedkoop omdat pensioenfondsen er nog niet in beleggen. Als er een, liefst Yale, er mee begint dan is de niet de beer maar de bull los. De waarde van bitcoins is dan nog veel te klein. Enthousiasme over crypto currencies is buitengewoon aanstekelijk.
Ze zijn maar zo’n, $150 miljard waard en heel wat ondernemingen in de S&P zijn nog meer waard dan de bitcoins ($100 miljard).
Dat is maar weinig vergeleken met goud ($7000 miljard).
Het is een bubbel, maar men volgt Soros: "als ik een bubbel zie, dan laad ik me vol en verkoop op tijd. Zo word je rijk".
Ik vind bitcoins absurd veel waard.
Blockchain en het gelimiteerde aantal bitcoins zouden rechtvaardigen waarom bitcoins zo veel waard zijn. Transacties via bitcoin zijn veel te duur. Een kopje koffie afrekenen met behulp van bitcoins zodat computers dit 100 miljoen keer bijhouden is wellicht een heel, heel klein beetje overdreven, onpraktisch.
Bitcoins zijn zo veel waard omdat het zo moeilijk is geld uit China te krijgen en het als ideaal gezien wordt om geld wit te wassen.
Een smalle basis allemaal. Maar als iedereen gelooft dat het goed genoeg is, dan werkt het.
Tot men gelooft dat de bubbel gebroken is.
Ik snap nog steeds niet waarom bitcoins iets waard zijn. Welke vreemde constructies verzonnen zijn om de schaarste vast te leggen. Hoe het werkt.

De nieuwe tulpenbollen? Onwetendheid??!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten