7 juni 2018

update vierjaarscyclus of is het nu een Chinese driejaarscyclus

De vierjaarscycli sinds 2003 hebben te lang geduurd volgens mijn oude weergave. Je had 2003-2009 en daarna 2009-2016. De huidige zou dan horen te gaan tot 2020. We hebben dan de eerste grote correctie in het opgaand deel gehad (of bijna gehad) en zijn nu toe aan het plotselinge herstel met uiteindelijk na de nodige tijd de laatste stijging met overdreven waarderingen. Aldus het normale draaiboekje zoals Ter Veer het me heeft geleerd.

Maar kijk ik niet veel te veel naar Wall Street en veel te weinig naar China? Sinds het failliet van Amerika in de kredietcrisis en na de verkiezing van iemand als Trump als president is Amerika niet meer serieus te nemen als het leidende land in de wereld. Amerika zit vol met 'deplorables' . De verslaving aan pijnstillers ('opioids') is dermate uit de hand gelopen dat de participatiegraad van het kerncohort, de 25-54 jarigen, zo'n 5% lager is in de VS dan in de rest van de westerse landen (niet de enige reden waarom dat zo is, maar wel de belangrijkste).

China heeft cycli van drie jaar en dat zou je ook kunnen zeggen van de beurs sinds 2009: 2009/12, 2013/2016 en nu 2016/2019 of 2019?
China heeft visie en met China 2025 zal China het westen technologisch dan hebben overtroffen. Misschien treft China dan het lot van Japan na 1990.

Vooralsnog houd ik vast aan de oude indeling. We hebben de correctie gehad (niet helemaal zeker), krijgen een nieuw high op Wall Street, een periode daarna waarin niet zo veel gebeurt en dan een overdrijvingsfase waarna je een bear markt krijgt.
Het boek dat ik samen met Ter Veer schreef uit eind 2009 ging uit van een S&P van ongeveer 3500-4000 op de top rond eind 2018. We zullen zien of dit zo gaat gebeuren. Dit soort voorspellingen zo ver vooruit komen zelden uit, maar ik hoop dat we in de buurt komen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten