14 september 2010

Lengte van jurken bij iedereen anders


Vanwege de modeweek in New York waren er deze week allerlei verhalen over de lengte van jurken en het verband met de economie. Zowel Bianco als The Big Picture schreven erover.

De algemene theorie is dat hoe korter de jurken zijn, des te hoger is de economische groei (geweest). Hoe korter de jurk, des te hoger de beurs staat. Daar de jurken structureel korter worden, klopt dat aardig met de structureel stijgende trend van de aandelenkoersen. Zie enigszins het plaatje.

Volgens van Baardwijk en Franszes van de Erasmusuniversiteit loopt de mode gewoon drie jaar achter bij de economische cyclus. Vandaar ook dat de jurken bij veel ontwerpers nog korter worden, maar dat gaat volgens hen veranderen in 2011-2012.

Bianco haalt een artikel uit Bloomberg aan ( At New York Fashion Week Hemlines Are Up and Down, Just Like the Markets) waarbij gesignaleerd wordt dat er nog nooit zo'n vershil is geweeest tussen jurklenget bij de ene of andere modeontwerper.

Het tegelijk voorkomen van ultrakorte en ultralange rokken klopt wel met het tijdbeeld: meer dan 80% heeft het steeds beter in de wereld, maar die andere 20% (voornamelijk mensen in westerse schuldenlanden) kermt vier maal harder.
Kunnen we dat uitleggen? Er heeft een kredietcrisis plaatsgevonden tegen de trend van stijgende productiviteitsstijging in. De Fundamentals waren geweldig, maar toch stortte de markt in bij de grote schuldenlanden. De markt moet gewoon terug naar de opgaande lijn: 80% korte jurken en 20% lang.

1 opmerking:

  1. Ik was nog vergeten te zeggen dat de mode weliswaar reageert op het tijdsbeld en daardoor achterloopt op de economie, maar dat je toch wel wat uit de mode kunt afleiden. De Belgische professor Gaus heeft plausibel gemaakt dat de kleuren in de mode passen bij een bepaald soort economsiche conjunctuur en in een betrekkelijk vast patroon verschuiven. Je kunt dus voorspellingen maken op basis van de normale verschuivingen.

    BeantwoordenVerwijderen