10 oktober 2015

Ivigtût

De laatste twee weken ben ik naar de postzegelveilingen in Amstelveen en Weesp geweest. Nu ben ik aan het uitzoeken in de dozen die ik kocht.
Hierboven een paar vrij eenvoudige postzegels van Groenland met moeilijke stempels.
De bovenste is van de mijnstad Mesters Vik. Dat is de grootste stad van Noordoost Groenland, met een enorme oppervlakte en 45 inwoners. Men doet er aan mijnbouw, maar nu nauwelijks nog.

Onder een postzegel met stempel Ivigtut, grasachtige plaats vertaald (de enige plaats die Groenland als naam kan verdedigen, maar men gaf het land als naam Groenland omdat IJsland te afschrikkend was geweest voor emigranten, maar Groenland was veel kouder en de emigranten wisten dat natuurlijk ook wel).. Het is de kleinste gemeente van Groenland geweest van slechts 600 km2. Het is ook een klein mijnstadje geweest, de enige plaats waar je kryoliet kunt vinden in de wereld. In 1987 is de mijn gesloten omdat het goedkoper werd kryoliet synthetisch te maken (ook een bedreiging voor diamanten overigens). De gemeente is toen opgeheven. Het is nu een verlaten mijnstad.
Ivigtut is de hot spot van Groenland. 62 graden noorderbreedte. De enige plaats waar ooit een tropische dag was met 30,1 graden in Groenland.

Uiteraard zijn de stempels extreem zeldzaam en gewild. Maar veel waard zijn ze niet. Ik ben er tuk op, zo wordt een heel eenvoudig zegeltje toch bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten