13 januari 2016

De olieprijs: momentum zegt val kan stoppen bij $29,60 of 28 of 23,40

De val van de olieprijs begint desastreuze vormen aan te nemen. Er is nu zo’n 70% af van de top. Bij aandelen ga je dan kijken of het faillissement in zicht is. Zo niet dan kan je vaak kopen, zij het dat je stalen zenuwen moet hebben, want 80% van top kan ook en dat is nog eens 1/3 van de prijs af.
De olieprijs gaat nog niet failliet, al klimaattopplannen ten spijt. Dat maakt olie dus interessant als belegging. Het koerspatroon moet asymmetrisch worden. Er kan veel meer bij dan af.

Er zijn natuurlijk wel vele onheilsprofeten die nog een enorme daling zien. Goldman Sachs roept al heel lang dat de olieprijs naar $20 kan en RBS roept nu dat $16 er aan komt.
Iedereen weet dat het aanbod nu groter is dan de vraag. RBS en anderen zeggen dat dit tot half 2017 zo blijft. Dat is niet ingeprijsd. Men blijft inprijzen dat de olieprijs stijgt en flink ook. Gedurende de hele val hebben nieuwe beleggers olie bijgekocht. Beleggers in olie, bijvoorbeeld de ETF’s, zitten op fenomenale verliezen. Het begint een beetje op het verlies van goudmijnen te lijken waar ik al een keer over blogde met eenzelfde soort strekking http://beleggenopdegolven.blogspot.nl/2015/09/goudmijnaandelen-pantelis-probeert-het.html. Bij goudmijnaandelen is men al voorbij het punt dat de meeste beleggers het met geen tang meer willen aanraken. Bij olie zijn er nog steeds liefhebbers genoeg om nieuwe flinke verliezen te lijden. We kunnen niet zonder olie, geen dag. D.w.z. er is nog geen overtuigende capitulatie en dat geeft aan dat de risico's nog steeds enorm zijn.


Het is moeilijk iets verstandigs te zeggen over de olieprijsontwikkeling op korte termijn. Op wat langere termijn lijkt een stijging van de olieprijs toch wel bijna zeker. $80-100 in 2018 lijkt me heel plausibel nu de investeringen in oliewinning instorten/ ingestort zijn.

Er is geen goed model voor de olieprijs. We weten niet meer wat fair value is, er is dus geen mean reversion naar die fair value. Er is volop modelonzekerheid en volgens een van de hoofdwetten van  Woody Brock is er dus trending van de prijzen.
Die moet excessief worden, voordat het omslaat. Maar wat is excessief?
Ik kijk dan vaak naar de koers vergeleken met het tienweeks gemiddelde.
In bovenstaand plaatje zie je dat de olieprijs WTI nu 20% onder dat gemiddelde staat. Dat is de afgelopen decennia een niveau geweest waarop vaak herstel plaats vond.
Af en toe was het erger. Het afgelopen jaar werd 0,76 en 0,72 aangetikt. Dat leidt tot een olieprijs van $29,60 en $28 (plaatje hieronder)
Het kan nog erger. De grootste dalingen qua momentum traden op begin 1986 en eind 2008. Toen ging er 40% af. Dat lijkt me een harde steun dan kom je uit op $23,40. Dan ga ik denk ik echt een overweging van grondstoffen adviseren. Ik denk dat je bij $28-29 ook al in actie kunt komen, want die laatste dollar daling, die prik je toch niet, dat is puur geluk.
Na een herstel op wie weet wel de door mij genoemde niveaus kan er overigens weer een nieuwe flinke daling komen. 
Geen garantie uiteraard, de onzekerheid is extreem en de volatiliteit van de olieprijs ook. Beleggen in grondstoffen is nu extreem riskant, dit hoort beloond te worden, maar helaas kan het nog steeds verschrikkelijk afgestraft worden.   

1 opmerking:

  1. Ik denk dat er niet direct veel beterschap zal komen voor olie. Het staat wel op mijn verlanglijst als de prijs nog wat kan zakken en het er fundamenteel gezien beter uit ziet wil ik kopen.

    BeantwoordenVerwijderen