1 april 2014

De Chinese onroerendgoedbubbel

Nomura voorspelt dat van de huizen in China in 2018 nog maar 6,5% gebouwd zal zijn voor 2000. Dat klinkt ongelooflijk, maar ik kan me er toch wel iets bij voorstellen. Huizen moeten nu bestand zijn tegen aardbevingen, groter zijn en voorzien zijn van normale westerse voorzieningen. Dat was bijna niet mogelijk in China voor 2000.

Al dat gebouw in China zorgt voor 16% van het BNP en 39% van de inkomsten van de overheid.

Het plaatje van Nomura laat zien dat de gemiddelde Chinees straks vrij ruim gaat wonen. Ik kan de cijfers haast niet geloven. Singapore met al die grote appartementen van 200 m2 scoort lager dan China en Japan? Japan ruimer dan Italië en het VK? Ik kan het me niet voorstellen.
De voorraad aan huizen begint enorm te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten