6 december 2011

S&P500 in 2012 naar 1250 (GS basisscenario) of 1480 (via koers/boekwaarde)?



Oppenheimer had een presentatie over wat aandelen in 2012 horen te doen. Volgens het basisscenario van Goldman sachs gaat de S&P500 naar 1250, d.w.z. er gebeurt niets.
Ik geloof meer in wat de S&P500 zou moeten doen qua koers versus boekwaarde, dat zou 1480 zijn.
Goldman Sachs trekt de earnings yield trend (100/koerswinstverhouding) van de afgelopen jaren door. Dan gaan de koerswinstverhoudingen niet dalen in 2012.
Winsten gaan ook niet stijgen in 2012, misschien een beetje in de VS (dat is slechter dan de bottom up consensus van nu, iets waar ik het ongeveer mee eens ben, al ben ik een tikje optimistischer).
Ik denk dat de koerswinstverhoudingen niet in een structureel dalende trend zijn. Er is denk ik mean reversion naar het gemiddelde sinds de kredietcrisis (begin 2008). Hetzelfde geldt voor het dividendrendement dat vergeleken met de rente nu te hoog is vergeleken met het gemiddelde sinds 2007.
De waardering van aandelen qua koersiwnstverhouding en geëist dividendrendement zal volgens mij uiteindelijk verbeteren in 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten