9 april 2015

het veranderende model van auto rijden in de komende decennia

Musk van Tesla stelt dat het over twintig jaar verboden zal worden dat mensen nog een auto mogen besturen. Dat geeft wel aan dat ons model van autorijden flink op de tocht staat. Het is een voorbeeld van creatieve vernietiging à la Schumpeter, van disruptive technology (we hebben er nog geen goed Nederlands woord voor, ontregelend, verstorend, dat is niet de juiste vertaling, het is totaal verstorend, al het oude in de war schoppend)
Bovenstaand plaatje is van Morgan Stanley, van Jonas.
We zijn de afgelopen 100 jaar gewend geraakt aan het model dat we zelf onze auto bezitten en zelf dat koekblikje besturen. Daarmee benutten we ons voertuig maar 4% van de tijd. Dat is schandalig weinig en roept om iets beters.
Dat kan op twee manieren gebeuren. Het kan gaan richting een decadent speeltje dat we nog bezitten en niet meer echt zelf hoeven te besturen.
Het kan gaan richting een goedkope taxi zoals Uber. Dat is een krachtige trend gezien die 4% benutting, ondanks de welgemeende pak rammels die minder goedwillende taxichauffeurs in petto hebben voor Uber en alle verboden die ze als vested interests nog voor elkaar krijgen.
 Dat is maar een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk gaan we naar de auto die zichzelf bestuurt en die we niet bezitten. Ook al springen alle taxichauffeurs uit hun vel, dat is het te verwachten basismodel voor het grootste deel van het autopark in de toekomst. Het is veiliger en bespaart veel kosten, zowel door de betere benutting als door veiligheid en betere besteding van je tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten