1 januari 2013

Evaluatie 10 voorspellingen voor 2012

Op 3 januari 2012 maakte ik tien voorspellingen met een toegift

De eerste was: De eurocrisis wordt langzaam minder, het vertrouwen in Italië en Spanje komt langzaam terug.
Dat kwam uit al was de redenering niet helemaal gaaf.

De tweede: De aandelenbeurzen gaan langzaam, met weinig volatiliteit, omhoog. D.w.z. een S&P van 1400-1500 eind 2012 
Dit kwam uit.

De derde: De Amerikaanse huizenmarkt gaat overtuigend herstellen in 2012.

Onze beleggingen in Amerikaanse homebuilders voor enkele fondsen waren de topperformers van 2012.

De vierde: De Duitse huizenmarkt herstelt eindelijk wat duidelijker, terwijl andere vastgoedmarkten in Europa verder wegzakken (inclusief de huizen- en kantorenmarkt in Nederland). De lage rente houdt de prijsdaling voor echt goed, langdurig verhuurd onroerend goed in de slechte landen beperkt.

Prima, ik begin een beetje trots te worden.

De vijfde: Het renteverschil tussen Italië en Duitsland zal dalen tot onder 3%.

Door strapatsen van Berlusconi kwam het net niet onder 3%, maar flinke daling hebben we wel gezien.


De zesde: Veilige sectoren als voedsel en dranken, gezondheidszorg zullen het goed doen, zelfs in een jaar met een behoorlijke stijging van de beurzen. Ook veilige landen als Zwitserland, het VK en de VS kunnen het opnieuw goed doen.Dat is behoorlijk goed uitgekomen. Hoge beta en emerging Markets waren niet de grote winnaars. Nog mooier zou zijn geweest als ik financials en het veilige Duitsland had geroepen, maar de stelling was gemiddeld juist in 2012.

De zevende. De Zhou put (baas van de Peoples Bank of China) is belangrijker dan de Bernanke put. De beurzen van de BRIC's zullen het goed doen.

Dit was onjuist,  dit is iets voor 2013.

De achtste: De grondstoffenprijzen zullen betrekkelijk weinig stijgen. Koper zal het beter doen dan goud. De olieprijs wordt gestut door een China put op $100 waaronder ze de strategische oliereseves flink zullen uitbreiden. Vanwege de zwakke groei in Europa en China zal de stijging van de olieprijzen gering zijn.

De teneur was juist. Grondstoffen deden het met een paar agrarische uitzonderingen tegenvallend, meer nog dan ik suggereerde.


De negende: De Apple TV wordt een succes. Technologische vooruitgang wordt onderschat, niet alleen in de IT, maar ook op medisch gebied (doorbraken bij kanker zijn nabij).

Onjuist, dit staat voor 2013 op het programma.


De tiende: China zal bij de overgang naar de nieuwe president bekend maken de een kind politiek te gaan versoepelen.

Onjuist, zo snel kan een nieuwe president in China niet met grote hervormingen aankomen. Te vroeg (reden voor stelling: de nieuwe president was de grote controleur op de eenkindpolitiek en is de aangewezen man deze te verruimen).


En als toegift had ik de opmerking:
    Verder heb ik nogal consensusverwachtingen over een sterkere dollar tegenover de euro, al zal die stijging niet groot zijn, in Zuid Europa zit men nog een tijd in een flinke recessie, de inflatie gaat wereldwijd dalen (waardoor QE3 komt in de VS)
Helemaal raak.


Tja, de flauwekulstellingen 9 en 10 kwamen niet uit en de Emerging Markets (stelling 7) kwam ook niet uit, dat was de grote teleurstelling. Waarom had ik niet gezegd dat kim jung il niet langer president van Noord Korea zou zijn en  dat zijn  opvolger tot de meest sexy man van de wereld zou worden uitgeroepen.

 Alles bij elkaar een heel mooie score. Gelukkig heb ik niets gezegd over de lange swaprente, want ik dacht echt vorig jaar dat die wel boven 3% zou staan uitgaand van een redelijk stijgende beurs. Die daling van de rente is overigens wel de basis voor een doorgaande breuk in het verband tussen rente en beurzen.

Ik ben me nog aan het bezinnen op de voorspellingen voor 2013.Een veilige voorspelling is dat mijn voorspellingen voor 2013 minder goed zullen uitkomen. . Discipline zegt dat ik me aan de cycli moet vasthouden, dus 1620-1650 voor de S&P500. Dan is er nog de vierjaarcyclus en die stelt dat we toe zijn aan een flinke dip, al kan dit ook wel 2014 worden *de cyclus duurt langer dan vier jaar na een dieptepunt van de juglar, voorraden en schokken tegelijk.
Bernanke is een probleem, hij zit immers op de Titanic: gaat het wel goed met het vertrouwen in de FED?
Misschien moet ik de stellingen 9 en 10 er in houden.  Nummer 7 in ieder geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten