24 juli 2014

Paul LaMonica: geen bear markt, Zerohedge: wees altijd maar dan ook altijd op je hoede voor een enorme bear markt

Zerohedge had een bespreking waarom aandelen toch omlaag kunnen ondanks de vijf redenen die Paul LaMonica aanhaalde http://www.zerohedge.com/news/2014-07-23/5-reasons-why-market-wont-crash-or-will
Schokkend voor mij was dat deze website die kampioen in het azijnpissen is moest bekennen dat men voor klanten long aandelen zat. De grenzeloos negatieve verhalen die zonder ophouden over ons heen gestrooid worden dienen alleen om de gevaren van aandelen te onderkennen en te onderzoeken waarom aandelen straks onderuit gaan. En, dat gaat echt ooit gebeuren. Zowaar ben ik het daarmee eens. Maar voorlopig houd ik vast aan een structureel stijgende beurs tot 2018 met af en toe een correctie van onduidelijke omvang.
Het bovenstaande plaatje van Zerohedge geeft de twee belangrijkste criteria aan voor een bear markt: een recessie en de FED die de rente te veel verhoogt.
Als dat niet gebeurt, is er zelden een flinke bear markt. Er was maar een uitzondering: 1987. Toen waren aandelen zo veel overgewaardeerd terwijl de lange rente veel gestegen was dat er een kortstondige krach was.

Paul LaMonica stelt dat er extreem weinig kans is op een recessie en de FED extreem royaal is, geen recessie wil forceren. Darmee ben ik het volkomen eens.
Permabear Zerohedge zet daar tegenover dat je recessies niet kunt voorspellen (ik moet ook bekennen dat ik de meeste recessies niet op tijd zag aankomen, alleen 1991 was een uitzondering) en dat als de FED de rente naar 1% verhoogt dat al veel te veel zal blijken en dat een recessie zal veroorzaken die veel erger zal zijn dan de kredietcrisis. Ik ben het met Zerohedge eens dat de FED al veel eerder dan de normale 4% een recessie forceert, maar 2% moet toch kunnen.

De andere redenen waarom er geen bear markt komt van LaMonica vind ik niet sterk, niet zo belangrijk.
D.w.z. als er geen recessie komt en de rente niet veel verhoogd wordt, dan hoort er slechts een correctie te komen van tijd tot tijd, niet een bear markt. Een bear markt blijft uiteraard altijd mogelijk bij extreme schokken (die overigens meestal tot een recessie leiden) of bij extreme overwaardering (nog niet het geval).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten