1 november 2011

ISM valt iets tegen, maar niet zo veel als GSAI aangaf



Zoals gewoonlijk laat ik het plaatje zien van het verloop van de ISM in de huidige herstelcyclus vergeleken met de vorige acht keer dat de ISM door de grond ging en er een recessie kwam en ging herstellen.
De ISM is de laatste maanden wat zwakker dan gemiddeld voor de cyclus en lijkt nog niet overtuigend terug te kruipen naar dat gemiddelde.

Je krijgt van te voren niet al te sterke aanwijzingen wat de ISM gaat doen via enkele surveys, zoals de Philadelphiafed (dat wees op een sterkere ISM) en de Chicago ISM (wees op iets zwakkere ISM). De Goldman Sachs Analyst Index kan ook een krachtige aanwijzing geven. Deze gaf opnieuw aan dat de ISM zou gaan tegenvallen, zie plaatje. En voor de komende een, twee maanden lijkt de ISM niet te verbeteren. De ISM viel tegen, maar lang niet zo veel als de GSAI aangaf. Het dwong me wel weer een weddenschap aan te gaan met mijn collega Jitzes dat de ISM zou tegenvallen vergeleken met de consensus. Mijn geloof in de GSAI werd voor de tweede keer danig op de proef gesteld, maar deze keer wordt ik wel beloond met een fles wijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten