30 juni 2011

Het einde van het Nieuwe Normaal

Als aparte bladzijde boven aan het blog staat de niet ingekorte versie van mijn artikel Het einde van het Nieuwe Normaal (acht bladzijde A4 voor de volhouders) (met dank aan Gerard Roelofs en Arianne Leuftink). (Ingekort is het vier A4).
Dit artikel gaat in het VBA gepubliceerd worden in het kader van de special waarin lof over het Nieuwe Normaal wordt bezongen in de andere artikelen.

We gaan goede tijden tegemoet door de snelle groei in de opkomende markten, de hoge productiviteitsstijging door de ICT-Revolutie en niet de slechte subpar tijden die het Nieuwe Normaal ons voorspiegelt. We moeten ophouden nodeloos pessimistisch te worden/blijven door te zwelgen in het pessimisme van het Nieuwe Normaal en de goede kansen zien (en ook de juiste kwade kansen).

Gaarne commentaar op deze lange versie van mijn artikel beneden deze post.

1 opmerking:

  1. HA Peter,

    Hier mijn reactie op je nieuwe normaal verhaal. In economisch opzicht ben ik het met je eens: er zijn erg veel positieve ontwikkelingen die mensen onderschatten. Met name de impact van China op de rest van de wereld wordt volgens mij schromelijk onderschat. Voor mij was de eye-opener de Duise opleving in de Duitse auto-industrie in 2009-2010 die vrijwel geheel toe te wijzen was aan exporten naar China. Nu wordt eindelijk bewaarheid wat iedereen al 20 jaar roept: als iedere chinees een ….. koopt dan. Ook al is het is het % van de Chinezen dat nu geld overhoudt voor leuke dingen klein, een klein % chinezen is een heleboel Chinezen.
    Jij hebt het in je stuk over de ICT revolutie. Ik vraag me af of je dat niet moet opdelen in 2 stukken. Volgens mij wordt met de ICT revolutie vooral de computer bedoeld, uitgevonden zeg maar eind jaren ‘40, op grote schaal ingevoerd midden jaren ’80 (ik weet nog dat ik de eerste IBM afstofte bij het GAK) en nu overal geïntegreerd. Daarnaast heb je de internet revolutie. Deze startte pas in 1969. Ik realiseer me met terugwerkende kracht dat ik omstreeks 1989 via internet verbinding legde met de research van Goldman Sachs, toen de meeste mensen (ik incluis) nog niet van het begrip gehoord hadden. In 1995 was ik volgens mij binnen SNS de eerste die (via een reseach abonnement bij XS4all) internet begon te gebruiken. De internet revolutie is daarmee veel jonger dan de ICT revolutie en vooral daarvan kun je zeggen “you ain’t seen nothing yet”. Uit het artikel Lessons from Past
    Productivity Booms (http://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/0895330041371286 ) is me altijd bijgebleven dat een revolutie pas echt zijn productiviteitsvruchten gaat afwerpen als organisaties zich gaan hervormen rond dat nieuwe productiemiddel. En volgens mij beginnen we nu pas aan deze fase. Hier bij SNS bijvoorbeeld via Het Nieuwe Werken waarin de hele organisatie wordt ingericht met flexibele werkplekken (voor 60% van het personeel, je wordt dus geacht tenminste 1/3 van je tijd thuis te werken). Hoe precies dat allemaal vorm gaat krijgen is nog moeilijk te verzinnen maar wat er allemaal aan productiviteit vrij komt door allerlei distributielagen weg te snijden lijkt me enorm (meteen ook weer een goede sector voor de lager-opgeleiden in jouw verhaal: al die koeriers die af en aan rijden).

    De grote “maar” is natuurlijk China. Het is erg verleidelijk de lijn van China recht door te trekken (OK, geen 10% groei maar 7% de komende 10 a 15 jaar) maar er is ook zoveel dat daar (sociaal/politiek) mis kan gaan en dan kan zomaar inene de grote groeimotor uitvallen.m Een poos geleden stelde de huiseconoom van BNParibas de vraag wat volgens een enquete uit de jaren ’50 de stad van de toekomst was. Daar kwam toen Rangoon uit ……..

    De andere maar blijf ik toch de schuldpositie vinden. We hebben nu veel van de problemen afgewend door de schulden van consumenten (en banken) over te hevelen naar overheden maar die moeten wel een redelijke periode van groei hebben om de problemen weer onder controle te krijgen. Het engst vind ik nog de situatie in Japan waar ik niet zie hoe men met een potentiële groei van praktisch 0% een overheidsschuld van 200% GDP onder controle gaat krijgen. Owee als iemand daar roept dat de keizer geen kleren heeft. Kortom: het financiële systeem moet niet op korte termijn met een recessie getest worden want dan is volgens mij de kredietcrisis kinderspel geweest. Als de recessie nog enige tijd uitblijft lijkt het hele westen de periferie van Zuid-Oost Azie te worden en kan de schade nog te overzien zijn.

    Ik hoop dat je er wat mee kan,
    Groet Sep

    BeantwoordenVerwijderen