15 maart 2010

Triomf bijgeloof PSV-indicator

Op basis van de goede beurzen in de afgelopen weken zei ik tegen mijn collega’s dat volgens de PSV-indicator Ajax niet kon verliezen. Men putte daar verbazingwekkend veel moed uit (ja, de beurs is gestegen.). Men wilde gewoon horen dat Ajax ging winnen en elk verhaal dat dit ondersteunde ging erin als koek. Ik kreeg complimenten dat ik zo goed voorspeld had dat PSV ging verliezen (en dat terwijl ik als geboren Eindhovenaar PSV-supporter ben).
Met beleggen werkt het ook zo: men staat erg open voor de verhalen die men wil horen en sluit de ogen voor niet in de stemming passende verhalen.
Net als bij de veel populairdere bijgeloofindicator van de superbowl geeft de PSV-indicator nu ook een stijgende beurs aan. Of de beurs echt omhoog gaat, hangt af van de mate waarin fundamentals en thema’s ingeprijsd zijn en worden. Het belangrijkste dat men hierover kan stellen is dat men erg weinig verwacht van de toekomst na het eerste kwartaal en dat dit met hoge kans gaat meevallen. De wall of worry is enorm. Dus zelfs als de economische groei niet al te best is in Europa kan de Europese aandelenbeurs wel goed zijn. De mens lijdt het meest onder wat hij vreest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten