17 mei 2011

Rente daalt, terwijl vrijwel iedereen rentestijging voorspelde (Bianco)


Bianco presenteerde weer eens de tabel hoe men (de Bloomberg verzameling van analisten) sinds 2002 de rente voorspelde na zes maanden over een lange periode.
Wat dan onmiddellijk opvalt is dat de consensus vrijwel altijd (96%) voorspelt dat de rente stijgt na zes maanden (gemiddeld 78% van de respondenten voorspelt stijgende rentes). Ondertussen daalt de rente al dertig jaar in gezwinde spoed.
In het laatste survey van mei denken 69 van de 70 analisten dat de rente gaat stijgen.

Je moet er dus niet van wakker liggen dat de consensus voorspelt dat de rente gaat stijgen. Hoe kan de rente flink gaan stijgen als iedereen voorspelt dat de rente gaat stigen? Dat moet dan toch in de prijzen zitten?

Ondertussen is de rente in de VS gedaald tot 3,15%, meer dan een half procent onder wat het moet zijn volgens mijn simpele model. De groeiafzwakking van nu is slechts tijdelijk en daarom denk ik dat de stijgende trend van de rente binnen zes maanden hervat wordt. Ik ben dus een medezondaar (ik heb de laatste maanden wel enige daling voorspeld omdat de rente te snel was gestegen, maar ik geloofde wel steeds in rentestijging op termijn. Ook waarschuw ik steeds dat het niet genoeg is om rentestijging te voorspellen, de rentestijging moet sneller gaan dan is ingeprijsd en dat is heel wat bij een steile rentecurve).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten