7 maart 2012

Akb48 moet depressie in Japan verjagen


Kommer en kwel komt op Japan af via uit de hand lopende overheidstekorten die haast niet meer te financieren zijn zonder de gelddrukpers. De bom barst waarschijnlijk niet nu al, maar voor 2016 zullen de rapen wel gaar zijn en kan men de overheidstekorten die stijgen door hogere zorgkosten niet meer financieren via de steeds meer ontsparende aanzwellende massa grijze oudjes.
In januari brak het handelstekort van Japan alle records (niet zo moeilijk na 31 jaar overschotten). Erger is dat de tekorten negatief blijven, tenzij de olieprijs structureel onder $40 duikt en men verplicht wordt door te werken tot 70-75 jaar.

Een meisjespopgroep van een onduidelijk aantal leden (nu meer dan 48) is mega populair in Japan. De groep is uitgedacht door meneer Akimoto. Die bestiert alles. De naam is naar de uitgaanswijk Akiba in Tokio en het voormalig aantal leden van de groep.
De groep is een marketingproduct, ongeveer zoals de Monkeys vroeger in de markt gezet zijn. Aanvankelijk was de muziek niet zo best, maar dat draaide later bij en ondertussen zagen ze er met hun babyfaces kek uit.
De popgroep spreekt allerlei Japanners aan, teenagers, maar ook oudere bevolkingsgroepen. Jongens vinden de meisjes leuk, meisjes willen net zo zijn.

AKB48 singles zijn mateloos populair en verkopen beter dan Lady Gaga of wie dan ook in Japan. Een liedje had 56 miljoen hits op YouTube. De teksten zijn soms prikkelend zoals "My school uniform is getting in the way".

Door singles te kopen kun je op een meisje van de band stemmen en die stijgt dan in de ranking. Japanners zijn nog steeds mateloos rijk. Sommige Japanners kopen tig plaatjes om hun favoriete sloerie hoog op de hitlijst te krijgen. Nummer 1 dreigt een filmster te worden.

Maar de marketing stopt daar niet. Er wordt van alles verkocht via het merk AKB48
Iedereen wil meeliften op de populariteit van AKB48, van Google tot de shampoo van Shiseido of de Wonda koffie, alles verkoopt dan beter.
Er worden AKB48 cafés en winkels opgericht en er is een heel gedoe met fans en loterijen om je favoriet te mogen ontmoeten.

Het AKB48 product wordt uitgevoerd naar andere landen in de Pacific: daar richt men ook grote meisjesbands op met dezelfde mediastrategie onder aanvoering van Akimoto.

Er worden steeds nieuwe dingen uitgeprobeerd om er nog meer uit te halen. Er doet bijvoorbeeld ook ene Aimi mee in de filmpjes en dat is een virtueel meisje waarvan het gezicht etc is samengesteld uit de gezichten van de meisjes. Ze is niet van echt te onderscheiden.
Er is dus nogal wat nep en verzonnen populariteit bij, maar AKB48 is een prima middel om de Japanners weer enthousiast te maken, minder depressief en men heeft een nieuw prachtig exportproduct.

Bron:Wall Street Journal: Japan Goes Gaga Over a 92-Member Girl Group
AKB48 SELLS MILLIONS OF SINGLES, COFFEE, TOO; SPONSOR OF THE 'HEART BRA'

1 opmerking: