Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
7 april 2011
Einde aan snelheidsrace van mens
In de Wall Steert Journal (As Space Shuttle Nears Retirement, Flyboys Pause to Reflect on a Slowdown
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704587004576242450234233350.html?mod=WSJ_hp_MIDDLENexttoWhatsNewsTop) denkt men dat de race om steeds sneller vooruit te komen nu snelheid verliest. Dat zou dan voor het eerst zijn sinds de industriële revolutie. Vliegtuigen voor veelgebruik vliegen overigens de laatste vijftig jaar al niet meer sneller. Ook auto’s mogen al vele decennia bijna nergens harder rijden dan 100-140.
De reden voor dit soort artikelen is dat Gagarin vijftig jaar geleden het luchtruimsop koos, een heldendaad gezien de ongelukken die in de CCCP voorafgingen.
Armstrong, de ruimtevaarder die zelf in vier dagen 400.000 kilometer aflegde om op de maan te komen, denkt dat met het stil leggen van de ruimtevaartprogramma’s is afgelopen met de snelheidsrecords waarmee de mens vooruit komt. Het snelheidsrcord van de Apollo 17 staat op 40.000 kilometer per uur. Pas als de mens naar Mars gaat zal dat snelheidsrecord gebroken worden, zo denkt men.
De trein was een doorbraak in de race de snelheid te verhogen. In 1829 kreeg Stephenson het voor elkaar een trein te laten rijden met de voor die tijd ongehoorde snelheid van wel 50 kilometer per uur (plaatje uit WSJ laat sneltrein uit die tijd zien). Geen wonder dat dit snelheidsmonster de bijnaam The Rocket had.
1947 is het jaar waarin voor het eerst de geluidsbarrière werd doorbroken. Rond die snelheden en harder begint het voor de mens moeilijk te worden het nog prettig te houden.
Met de Concorde werd het mogelijk in New York vroeger uit te stappen dan het in Europa bij het instappen was.
Rond 1800 kwam de mens maximaal 10 kilometer per uur vooruit te paard, via de trein werd dat uiteindelijk 100 kilometer in 1900 en rond 2000 gaat de mens per vliegtuig 1000 kilometer vooruit per uur. Armstrong denkt niet dat we in 2100 met 10.000 kilometer per uur zullen reizen.
Ik denk dat dit best wel zou kunnen: in twee uur naar Australië, dat zie ik wel zitten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten