30 augustus 2013

rentecurve veel te steil




De rapen waren gaar toen ik bovenstand plaatje rondstuurde met de visie dat de yield curve veel te steil was geworden in de VS (en de rente zou gaan dalen). Ik vond dat de rentemarkt een veel te optimistisch scenario voor de Amerikaanse economie inprijst in combinatie met de steeds groter wordende beloften in de vorm van forward guidance de korte rente laag te houden. Dat economisch optimisme illustreerde ik met de ISM en de steilheid van de yield curve. Men lijkt een ISM van 60 in te prijzen en dat is toch wel overdreven, 56 lijkt toch even wel het maximum.
 
Zo doet men dat toch niet, riepen de rentegoeroes, de steilheid van de yield curve hangt af van de korte rente, in bovenstaand plaatje de tweejaars rente. In onderstaand plaatje voor de VS zie je dat de huidige steilheid lager is dan de twee jaars rente aangeeft.

Vooruit, ik kreeg de benefit van de doubt door een nieuwe lijn sinds 2007 mee te nemen, maar toch, ik had de olifant in de kamer toch niet laten zien bij de steilheid van de rentecurve.
 
Dat kaatste ik terug met het verhaal dat sinds 2009 de lijn naar boven wijst (de rode lijn die ik intekende in plaatje hierboven voor groene blokjes na 2009) en de ISM zeer belangrijk is in de tijd dat de korte rente op nul is vastgespijkerd voor eerst some time, toen een extended period en toen voor drie jaar en nu tot de werkloosheid 6,5% wordt, nee 6% zal men zeggen op 18 september. En sinds 2009 speelt de ISM dan een belangrijke rol in de steilheid van de yieldcurve, nog meer dan voor 2009.


Wat zegt de yield curve dat niet is opgemerkt door de korte rente en de ISM? Evident is de eurocrisis in 2011 en 2012. De ISM was relatief belangrijk in 2009 en begin 2011 en in 2013.
Overigens, als de ISM totaal onverwacht deze maand naar 60 stijgt, ga ik de rentecurve opnemen in mijn ISM voorspellingen. Maar de huidige sprong in de steilheid is veroorzaakt door ver vooruit te lopen op het einde van QE en vermeende jokkebrokkerij van de FED wanneer ze de rente gaan verhogen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten