3 oktober 2010

Singapore leert Amerika wiskunde

Het wiskundeonderwijs is sterk aan mode onderhevig. Momenteel begint men in te zien dat men het beste wiskunde kan leren op de manier zoals het in Singapore wordt onderwezen. Singapore math is nu en vogue op de betere scholen in de VS, volgens de new york Times (http://www.nytimes.com/2010/10/01/education/01math.html?src=me&ref=general).
De superioriteit van Singapore is kennelijk ook doorgedrongen in het onderwijssysteem. De studie van Price Waterhouse Cooper die ik vorige week behandelde (met wereldkaart) waarin gesteld wordt dat de beste universiteiten in de VS en het VK blijven staan, kun je dus aanvallen.

In de VS en Europa wordt wiskunde meachanisch onderwezen: je krijgt methodes op je bord waarmee je wiskundige problemen kan oplossen. Dat is gortdroog en schrikt veel leerlingen af. Wat moet je ermee?
In Japan gaat wiskundeonderwijs anders. Daar sraten ze met een bloemrijk verhaal wat het probleem is en dan zoeken ze de oplossing hiervan volgens Singaporemath.com
De leerlingen zijn dan veel enthousiaster en men is veel blijer als men het probleem heeft opgelost.
Singapore heeft het japanse systeem verbeterd. Men concentreert zich op enkele probleemstellingen (bij kleuters bijvoorbeeld hoevel is 8, wat kun je ermee doen) in plaats van op alles een beetje ingaan. De onderwerpen die men behandelt worden dan met zo veel mogelijk plaatjes onderbouwd. Dat trekt.

Singapore scoort op de tests op wiskundekennis tussen de andere landen in de wereld vaak rond de eerste plaats (samen met enkele andere Aziatische landen). Nederland scoort nog redelijk, maar de VS scoort zeer middelmatig.

Er zijn dus nog wel enkele andere redenen waarom de American Dream van de Amerikaanse middenklasse uiteen aan het spatten is: de Amerikaanse middenklasse is relatief dom aan het worden. Nog erger dan in Nederland kiest de jeugd in de VS bijna helemaal niet meer voor wiskunde/ B-vakken te gaan studeren op de universiteit (ik dacht nog maar 7%, tegen in Nederland iets als 15%, waar dat vroeger 30-40% was (cijfers moet ik eigenlijk nazoeken, enige tijd terug schreef Jaap van Duijn hier ook over in zijn column voor de Telegraaf).
Alleen kenniswerkers en zorgwerkers hebben in de VS en Europa een veilig uitzicht op een middenklasse plus inkomen (als ze geen vak geleerd hebben of een eigen zaak beginnen). In de VS komen gewoon te weinig kenniswerkers op deze manier. Dat zou denk ik ook wel een punt van zorg voor het Nederlandse onderwijs moeten zijn. Singapore wiskunde ligt Nederlanders goed denk ik.

1 opmerking:

  1. In dergelijke studies van "het" wiskundeniveau kijkt men naar het gemiddelde van "de" scholen. In de kleine stadstaat Singapore zijn dit hooguit een tiental prestigescholen die in aanmerking komen. Ze hebben in Singapore in vele andere scholen ook enorme problemen in hun onderwijs, leest U maar:
    http://www.eosmagazine.eu/forum/afv/topic/aff/7/aft/47.aspx
    Het is met wiskunde een beetje zoals met de sportbeoefening: men kan de oefeningetjes "leuk" maken, "zumba", "trilplaat", "bergbeklimmen", rafting", whatever, maar het moeilijkste voor de meesten is om uit de luie zetel te komen.

    BeantwoordenVerwijderen