16 januari 2011

Economie VS en drama Tucson helpen Obama



De plaatjes van Calculated Risk laten een gestage opmars van de retail sales en de industriële productie zien in de VS. De retail sales waren in december voor het eerst boven het hoogtepunt van voor de kredietcrisis. De groei in de maand viel iets tegen, maar eiegnlijk is dat Goldilocks: te veel te hoge retail sales maken een terugslag onvermijdelijk. Zo duurt het herstel langer.
De industriële productie is nog lang niet terug op de top voor de kredietcrisis. Die lange periode dat de ISM boven 55 was heeft nog steeds niet geleid tot een compleet herstel. De Juglarcyclus van de vaste investeringen zit ook nog steeds in de herstelfase, nog steeds niet de expansiefase.

Omdat we nog steeds niet echt in de expansiefase van de cyclus zitten, staat het consumentenevertrouwen nog steeds in de recessiestand, ook al duurt het herstel nu al ruim zes kwartalen.
Een leading indicator voor het consumentenvertrouwen is de approval rate van de president. Het moeizame economische herstel maakte Obama onpopulair en zorgde voor een flinke verkiezingswinst van de repubikleinen.
De laatste weken is de populariteit van Obama flink aan het herstellen (53% approval rate, tegen 47% twee maanden geleden). Abelson in de Barron's kopte zijn wekleijkse marktcommentaar daarom: Barack is back.
De aantrekkende economische groei helpt, maar vooral de prachtige toespraak van Obama na het drama van Tucson viel goed (daarentegen: de wedkantoren halveerden de kansen van Sarah Palin om president te worden in 2012).

De voorspelling is dus dat de toegenomen populariteit van Obama zal leiden tot een mooi herstel van het Amerikaanse consumentenvertrouwen in de komende maanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten