14 augustus 2014

als jongetje was ik al bang voor stijgende prijzen van hazelnoten


Hazelnoten, amandelen, het is allemaal bijna onbetaalbaar aan het worden. En dat net nu de consument er de laatste jaren veel meer van wil eten. Hazelnoten koop je vooral in Turkije (2/3 van wereldproductie) en daar wordt een slechte oogst verwacht. De prijs is in Turkse lira en dat is bepaald niet een sterke valuta.

Ik denk dan terug aan mijn kinderjaren waar mijn vader vertelde over hoe hard zijn bonbonfabriek (jaren terug) getroffen was door de extreem hogere prijs van amandelen en hazelnoten rond de Korea-oorlog. Klanten hadden in enorme hoeveelheden bonbons met amandelen en hazelnoten besteld, een specialiteit van mijn oom en die moesten met grote verliezen worden geleverd. Het was de belangrijkste reden geweest voor mijn oom die toen samen met mijn vader de fabriek had te emigreren naar Nieuw Zeeland. Het zou toch niets meer worden met de welvaart in Nederland en in Nieuw Zeeland was alles beter, zo kon iedereen begin jaren vijftig zien. Dat is daarna allemaal goed gekomen in Nederland (inclusief de prijzen voor amandelen en hazelnoten) en in Nieuw Zeeland ging alles wat minder goed dan verwacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten