Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
13 februari 2011
Valentijnsdag Japanse stijl
In Japan horen de vrouwen op Valentijnsdag chocola uit te delen aan mannen. Dat doen ze aan hun collega's op het werk en aan vrienden, dat is de zogenaamde giri choco, aan hun geliefde de honmei choco en vaak ook aan de vriendinnen, de tomo choco. De honmei choco is het meest luxueus (zoals cadeaudozen Vermeulenbonbons, jammer dat mijn broer en zijn zonen die niet naar Japan kunnen uitvoeren) en de tomo choco het goedkoopst (maar die moet toch ook smaken, want daar mag ze zelf ook van eten).
De vrouw heeft dus het initiatief en dat is maar goed ook, van van de Japanse jeugd moet je het tegenwordig niet meer hebben (zie de post
http://beleggenopdegolven.blogspot.com/2011/01/no-sex-please-we-are-british-young.html waarin 36% van de puberjongens zegt geen zin in sex te hebben). Chocola is goed om depressieve gevoelens kwijt te raken en daar grossiert Japan sinds 1990 in, dus de choco Valentijnsdag is een uitstekende oplossing voor Japan.
De Japanse middenstand heeft het in de jaren tachtig voor elkaar gekregen dat er een mannelijke tegenhanger kwam: de witte chocoladag op 14 maart. Dan moeten de mannen wat terugdoen voor de vrouwen. Een man moet ongeveer twee tot drie keer meer geven dan de vrouw (in plaats van chocola mag hij ook juwelen of iets dergelijks geven). Als hij precies even vel terug geeft dan wordt dat gezien als een teken dat hij met de relatie wil kappen.
Het plaatje is van NPR (http://www.npr.org/2011/02/11/133652769/a-whirlpool-of-passion-for-valentines-day-in-japan) van het resort in Hakone waar je ter ere van Valentijnsdag een duik in de chocola kunt nemen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten