Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
22 februari 2011
Spectaculaire verbetering koopgeneigdheid: Amerikanen willen ineens allemaal een huis en nieuwe auto
Meestal zeggen die indexen voor het consumentenvertrouwen niets nieuws over het reilen en zeilen van de economie. Het is gewoon de verwerking van wat de aandelenkoersen deden, de stijging van de benzineprijs en de trend van de initial claims voor werkloosheid.
Deze keer hadden de subindexen van de index voor het Michigan Consumer Confidence wel een verrassing, zie plaatje hierboven. Dit plaatje wil zeggen dat 14% van de ondervraagden een nieuwe auto wil kopen in de komende zes maanden en 5% een nieuw huis (dit zijn ongeveer all time highs voor de reeksen).
Die huizenkopers kunnen dan trachten te profiteren van de 15-25% daling van de huizenprijzen in 2011 die Shiller vandaag op Bloomberg meldde te zien aankomen (daar durf ik wel en fles wijn op in te zetten dat dit niet gaat gebeuren).
Afijn, mijn 4% groeivoorspelling voor het tweede en derde kwartaal 2011 in de VS kan ik beter verruilen voor 5%.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten