12 februari 2011

Municipality crisis zet niet door en is geen systeemrisico



Het blog Bespoke liet het bovenste plaatje zien: de particulier is weer municipality bonds aan het kopen, men laat zich niet langer bang maken door de huilverhalen van Merdith Whitney over de aanstaande eindeloze stroom van failissementen van Amerikaanse steden.
De omvang van de markt is groot ($3500 miljard), maar is geen systeemrisico, omdat banken en verzekeraars nauwelijks in de gemeente-obligaties beleggen (dat is ook logisch: ze zijn vrijgesteld van belastingen en daarom zijn het papiertjes voor de (rijke) Amerikaanse particulier). Het plaatje van Bank of America Merrill Lynch laat dat zien.
Omdat de obligaties in handen van rijke particulieren zijn is er wel politieke druk om noodlijdende gemeenten te helpen, al lijken de republikeinen dit nu te gaan afzweren.

1 opmerking:

  1. Een collega had als reactie:


    -er is een enorme mismatch in looptijden en de supply en demand. Niemand weet wat zijn belasting status is over 5 jaar en zeker niet over de komende 30 jaar, dus beleggers willen enkel kort lopend papier. Gemeentes lenen voor infrastructuur, lange termijn.

    -om hier aan te voldoen word de markt gedomineerd door spv’s die coupons van de principal strippen

    -principal notes gaan allemaal geleveraged de balans op van hedge fondsen en banken

    -pricing onderhevig aan tax regime en dit verschilt van state tot state.

    -20.000 issuers waar de meeste geen credit rating hebben, maar afhankelijk zijn van monoline insurers

    -geen homogene markt; income bonds allemaal verschillende waterfalls, general obligation bonds, etc

    -groei van laatste twee jaar gedomineerd door taxable, ‘Build-America Bonds’ oftewel BABs, die weer afhankelijk zijn van Federal subsidies (NY port authority bijvoorbeeld)



    Ik heb mensen meer geld zien verliezen gedurende de credit crisis door beleggingen in muni’s, dan in ABS, maar dit waren geen particulieren, maar de institutional investors. Als particulieren terug in municipals gaan, dan is dat niet een teken van meer vertrouwen in de issuers, maar in hun eigen economische positie (job security), daarnaast worden er veel BABs gekocht waar belasting onzekerheid geen rol speelt. Veel particulieren zijn zich overigens niet eens bewust dat hun belastingvrije Money market account in muni’s belegd. In deze markt moet je echt weten wat je doet, want de potentiele systeem risico’s zijn waanzinnig.

    Verder: de reden vor het koersherstel van de afgelopen dagen:
    Forsyth (Barrons)
    CNBC notes the move in MUB, the all-purpose proxy for the muni market, comes after legislation was introduced to restored the Build America Bonds program, which was not extended after its termination date at the end of 2010.
    Fleshing out details from The Bond Buyer, Rep. Gerald Connolly, D-Va., has introduced a bill that would extend the BABs program through 2012 at subsidy rates of 32% in 2011 and 31% in 2012. Previously, the BABs program allowed state and local governments to issue taxable bonds with a 35% federal subsidy.
    The BABs scheme shifted state and local borrowing from the traditional tax-exempt market, which is dominated by individual investors, to institutions such as pension and endowment funds, which can’t benefit from tax-free income. The ending of the BABs program, which shifted the burden of borrowing back to the tax-exempt sector, was a big factor in the muni market’s sell-off.
    Restoration of the BABs program is likely to draw opposition from Tea Party types, who object to what they see as a federal subsidy to states and municipalities. That ignores the indirect subsidy in the form of foregone income taxes on tax-exempt securities, which may be even more expensive now that munis yield more than comparable Treasuries.

    BeantwoordenVerwijderen