Achtergrond bij Beleggen op de golven Waar zijn we op de golven? Waarom gaan de aandelenkoersen al lang zo veel omhoog? N.B. dit blog is à titre personnel en hoeft de visie van BMO Global asset Management niet weer te geven
25 november 2010
Tweedeling Amerika gevolg van slechtere opleiding
Thomas Friedman behandelde in de New York Times de achteruitgang van het opleidingsniveau in de VS (http://www.nytimes.com/2010/11/24/opinion/24friedman.html?ref=opinion). Enigszins curieus schreef hij dat toe aan kinderen die te veel tijd besteedden aan sms-en en sociale computersites (facebook maakt je beslist dommer, zo komt uit steeds meer onderzoek). Men was daar zo druk mee bezig dat men niet meer studeerde of een boek las.
Je leest tegenwoordig ook dat er sinds de kredietcrisis een sterk groeiend aantal jongens van 18-20 jaar totaal passief zijn geworden, alleen maar lummelen, in plaats van studeren/ werken. Bij meisjes speelt dit gelukkig minder (die passen beter dan jongens in het huidige schoolsysteem waar mannelijke leraren zeldzamer dan panda's aan het worden zijn).
Dat is dramatisch want dat leidt tot opleiding die niet hoger is dan middelbare school. Vroeger kon dat nog leiden tot een middenklasinkomen waarmee je een huis kunt kopen, maar die tijd ligt achter ons. Je moet een vervolgopleiding hebben, wil je meer kunnen verdienen. Het ICT tijdperk zorgt voor een rijke beloning van de goed opgeleiden en een steeds slechtere relatieve beloning voor de lager opgeleiden. Het drama is dat minder mensen een voldoende goede opleiding krijgen om ten minste een middenklasseinkomen te kunnen verdienen.
Die hieruit resulterende meer ongelijke inkomensverdeling begint een steeds groter probleem voor de VS te worden (en uiteindelijk gaat dat probleem wel opgelost worden in het recessiescenario, maar zo ver is het nog lang niet, eerst moet de werkloosheid zeer fors dalen in de VS).
Broker Samsung had een uitgebreide studie over de wereld met extra aandacht voor Azië. Een van de artikelen ging over het relatieve opleidingsniveau. De tabel hierboven geeft de prestaties van enkele landen van het wiskundeonderwijs weer. Je ziet dat de VS aan een afmars bezig is en nu zelfs beneden het gemiddelde van de OESO-landen scoort. Die opmars is in meerdere rijke landen tte zien, maar het verval is minder erg dan in de VS. Ook hier zie je de opmars van Brazilië. Canada staat nu bovenaan, dat heeft Japan en Zuid Korea verdrongen. In Europa zie ook qua onderwijsprestaties een opkomst van Duitsland.
Niet in de tabel staan de goede prestaties van Ierland. Hogere wiskunde helpt je kennelijk niet om uit economische misère te komen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten