20 november 2010

Retail sales VS: ISM goed?


Dit plaatje vertelt het eigenlijk allemaal: retail sales geven het beste de groei aan. Eind 2008, begin 2009 vielen de retail sales te ver onder trend waarna een herstel kwam waarbij de retail sales in het tweede kwartaal van 2010 te ver boven trend kwamen. Na een korte correctie, waardoor we ineens dubbele dippen en ander onheil gingen verwachten, zitten de retail sales weer op trend. Die trend is marginaal stijgend, te laag voor een Zarnowitz herstel (=herstel is even krachtig als neergang; terwijl het huidige herstel slechts normaal is voor een flinke recessie, niet een Great Recession). Voor een sterker herstel moet je wachten op een aantrekken van de huizenmarkt en werkgelegenheidsgroei (=tweede helft 2011). Verkopen van auto’s lijken overigens goed te verbeteren en alleen al die kunnen een marginale verbetering van de trend veroorzaken.
De retail sales zijn meestal een iets leidend op ISM new orders, de officiële leading indicator voor de ISM. De verbetering van de retail sales gaat daarom samen met een op peil blijvende ISM of zelfs een iets sterker wordende ISM.

Aanstaande vrijdag is het Black Friday waarbij de Amerikaanse consument zich vol begint te laden met kerstcadeaus, meestal met dingen die flink tot zeer flink afgeprijsd zijn (goederendeflatie deze maand dus). Als Black friday weer als vanouds zo druk is dat je van je sokken wordt gelopen dan ziet het er goed uit voor de trend van de retail sales (en andersom).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten